I kø for å prøve Goldfish!

Ikke mange norske produsenter hadde tatt turen til Middelhavet og båtmessen i Cannes, men en av dem som hadde noe spesielt å vise frem ble virkelig lagt merke til.

Både båtjournalister og båtkunder ”siklet” rundt Pål Sollie og hans medarbeidere for å få være med ut en tur i noe av det råeste innen Norsk Båtproduksjon.  Sollie og hans team smilte bredt og synes dette er moro.  Det er nå det gjelder, så her må vi bruke all vår tid på å selge inn produktene. Så langt er det en god messe for oss, sa Sollie til Båtsans.

Rib’en, 38 Supersport er en rå nyhet som har en toppfart på 100 knop. Vel å merke hvis du velger den største motoren 2 x Ilmor Bensiner på 725 hk hver. Ifølge Ørjan Wollertsen, daglig leder hos Nautic Norway (forhandler), var det temmelig rått når man ligger i over 80 knop og fremdeles kjenner det akselerere videre opp.  Topp marsjfart er 80 knop og lav marsjfart er 30 knop.  Båten er 11, 8 m, har et 3 steppet V skrog og er klassifisert i klasse B-offshore. Design og konstruktør er norske Pål Sollie.

Den andre hodevrideren fra Goldfish er 50 Ocean. Med skriften G-FORCE 9 i det svarte karbonskroget og en tomgangslyd som brummer dypt, er det ikke få som legger merke til dem. Selv blant superyachter klarer norske Goldfish å trekke oppmerksomheten til sitt produkt. Ikke rart gromlyden kommer når det er 2 x 1100 Mercury motorer under solsengen. Spesialtilpasset til 50 Ocean, er dette et valg for en erfaren båtfører.

15,55 meter, 3 stepp i 22 graders V skrog og et fartspotesial fra 50-93 knop, sider det meste. Solskinnsbåten med lugar og fire sengeplasser, er bygget slik Pål Sollie mener en fritidsbåt skal være. Ikke noe unødvendig ”fjas” som tar energi eller oppmerksomhet. Minimalistisk, praktisk, topp teknologi og design. En ”liten” oase på sjøen.

Ja, så var det disse pengene da…men er du blant dem heldig som kan realisere drømmer, kikker du ikke to ganger på denne. Et blikk, en testtur og du er solgt..

Se tidligere artikkel med Pål Sollie hos Båtsans