Askeladdens nye Flaggskip

Vi har kjørt nyheten C83 Cruiser TSI sammen med Suzukis nye 350 hk påhengsmotor med dobbel roterende propeller – duo-propp.

Henrik Askvik hos Askeladdens starter opp motoren og den er så stillegående at vi knapt merker at den går på tomgang. Stille siger vi ut av båsen på Askvik og styrer mot solen. Det er ikke mye vi har sett til den i sommer, men det ser ut som vi har hellet med oss i dag og kan kjøre uten kalesje. 
 
Båten er stor som tidligere modeller fra Askeladden, 705 Voyager og Z8, men i helt ny drakt. Nytt er også skroget med 2 stepp for å redusere friksjon, ha en lavere planingsterskel og mindre forbruk i følge Askvik. 
 
Vi gir gass og det sparker fra, planingsterskel er knapt merkbar og vi er fort over 40 knop. Da hører man maskinen men ikke plagsomt, perfekt fart er rundt 30-32 knop og da kan praten gå uten å heve stemmen. Med Zipwake på auto er det sutaløst å kjøre båten, du behøver kun å konsentrere deg om farten, trimme motoren å følge med på sjøen.
 
Om du ikke er ”kaptein” på båten, er det én plass som lett blir favorittplassen. På babord side, er en liten L-formet sittegruppe, så lar deg sitte i kroken med bena på benken og er helt perfekt. Er det flere med, sitter alle godt skjermet i cockpiten uansett hvor, og her er plass til mange. 10 stykker på dagstur eller 4 – 6 personer på overnatting. 
 
Askvik har stor tro på påhengsmotorens fortrinn over innenbordsmotor. Med sin lave service og verksedskostnad, drivstofføkonomi og mer plass, ser flere og flere av båtfolket i denne retning. Med Suzuki’s nye DF350 ATXX 350 HK påhengsmotor, med duo-propp system, får du en helt fantastisk kjøreopplevelse. Motoren gir båten et godt grep i sjøen, god retningsstabilitet. Den er litt tyngre på rattet og Askvik mener at mange vil velge ekstra servo, men undertegnede mener at i stor fart er dette en fordel, og jeg vente meg fort til det, men her er det delte meninger.
 
Under dekk er det soveplass til 4 personer, en dobbel seng i baug og en dobbel seng midtstilt under dekk i båten. Eget bad/toalettrom, med god plass for å være en daycruiser/weekender. I Cockpit er det pantry, 2 sittegrupper som kan samles til en stor med praktiske vipperygger, som lar deg utnytte sitteplassene på flere måter også mot akter og badeplattformen, eller forme en lun solseng/dobbelseng for en ekstra overnattingsplass til 2 personer.
 
Modellen har også Askeladdens C-Command system som styrer alt fra Navigasjon, informasjon, management og Entertainment, integrert i en multifunksjonsskjerm på dashbordet. Systemet er utviklet sammen med Nextfour Group, og er brukervennlig og intuitivt. Her får du online værmeldinger fra der du befinner deg, integrert DAB radio, motor data, aktivering av båtens pumper, navigasjonslys med mye mer…
 
Tekniske data
Lengde 8,30 m
Bredde 2,80 m
Vekt uten motor ca. Ca. 2.200 kg
Personer 10
Designkategori C
Drivstofftank 230 liter
Vanntank 100 liter
Septiktank 40 liter

Motor
Fartspotensiale 46 knop med 350 HK
Motorstamme XX-Rigg
Outboard 300 - 350 HK
 
En godt utstyrt C83 Cruiser TSI (Suzuki DF300 APXX, Topline pakke og C-Deck) er priset til veil. kr. 1.098.000,-
 
Dette er helt klart en båt som kommer til å ligge høyt på ønskelisten til mange i dette segmentet.

Se bildeserie på toppen.

Les mer om båten hos Askeladden.no