2017-10-19-df738de52462cb6e5865c84c13b5050bb91538cc Universelt best Foto: Sverre Jarild

Vision of the Fjords gikk helt til topps

Først ble de kategorivinner for universell utforming i transport, men tirsdag gikk de til helt til topps og ble universelt best.

Den norskbyggede sightseeingbåten Vision of the Fjords gjør Vestlandets praktfulle fjorder tilgjengelige for alle. Nå belønnes båtbygger, båteier og oppdragsgiver med Innovasjonsprisen for universell utforming.
– Dette er helt fantastisk morsomt. Vi har virkelig satset på universell utforming i hele byggeprosessen. Prisen er et bevis på at vi har lykkes med målet vårt om å lage en universell utformet båt for alle, sa en stolt kaptein John Nauckhoff i The Fjords. Han tok imot prisen sammen med verftet Brødrene Aa.
 
Barne- og likestillingsminister Solveig Horne delte ut Innovasjonsprisen for universell utforming for andre gang som statsråd. Hun understrekte at universelt utformede løsninger bidrar til inkludering.
 
– Dessuten viser forsking og analyser at universell utforming er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Innovasjonsprisen for universell utforming har gitt oss en rekke eksempler på at universell utforming også kan være økonomisk lønnsomt for næringslivet, sa Horne i sin tale.
 
Konkurrerer på kompetanse
Programleder Onny Eikhaug i Design og arkitektur Norge (DOGA) understreker at Vision of the Fjords er en verdig prisvinner.
 
– Verftet Brødrene Aa har gjort universell utforming til et konkurransefortrinn, og har i dag et ledende kompetansemiljø både nasjonalt og internasjonalt. Dette bidrar til at de kan skape verdier og arbeidsplasser – og ikke minst unike båter som er bedre for alle passasjerer, sier Eikhaug.
 
Skråramper og panoramautsikt
Mange sightseeingbåter er verken oversiktlige eller komfortable. Derfor gikk Brødrene Aa og oppdragsgiveren The Fjords (Fjord1 ASA og Flåm AS) grundig til verks da de skulle bygge en ny turistbåt. Utvendige skråramper lar passasjerene bevege seg fritt mellom dekkene, mens store panoramavinduer og en romslig salong gjør at båten virker halvfull selv med 400 passasjerer om bord.
 
Motoren er en elektrisk, stillegående hybrid som både reduserer utslipp og løser et økende støyproblem. Båten betjener i dag strekningen Flåm – Gudvangen i Sogn og Fjordane – der verdensarvområdet Nærøyfjorden inngår i ruten.
 
Vision of the Fjords vant hovedprisen i konkurranse med netthandelen Kolonial.no, barneavisen Aftenposten Junior, nettsiden og mobilappen til Finn.no, et garderobeanlegg på Solvik camping, Hamaren aktivitetspark og den lyddempende filten FeltRoll.

Kilde:Pressenytt