2017-10-26-4a64abbf1a9220340bf83e13f06ac71ce15ff0fd Det ingen tid å miste dersom man skal båt levert til kommende sesong påpeker Harald Korn

Utfordringen i dagens marked er leveringstid!

Giramar AS i Leangbukta melder om merkbar forbedring i seilbåtmarkedet, men effekten av de store stormene globalt som Irma, Jose og Maria kan også få konsekvenser for det Norske båtmarkedet.

Etter flere år med lavere etterspørsel, kan Giramar AS i Leangbukta melde om økende interesse for sine Beneteau seilbåter, forteller de i en pressemelding.
 
”Beneteau Group opplever en betydelig volumøkning i Europa og Amerika”, sier Harald Korn, daglig leder i Giramar AS. ”Vi opplever også en sterkt økende interesse for ny båt, og spesielt er interesse stor for de større båtene” fortsetter Korn, som forteller at de hadde prøveseiling for norske kunder i Barcelona forrige helg, og de skal ha med seg enda flere på prøveseiling kommende helg.” 
 
Det Giramar se på som den største utfordringen i dagens marked, er leveringstid. Gjennom flere år med lavere etterspørsel er produksjonskapasiteten innstilt på nye nivåer. Når produsentene opplever den økningen som nå kommer i de fleste markedene i verden, tar det litt tid for produksjonen justeres opp igjen, og kanskje må vi regne med lengre leveringstider i årene som kommer, når verftene utviser nødvendig forsiktighet i sine prognoser. Det er viktig å være klar over at en økning i produksjonen ofte kun er mulig med store investeringer i nye formsett, etc. 
 
”Vi ønsker selvsagt å kunne tilby båter med umiddelbar levering til alle våre kunder” fortsetter Korn, ”men allerede nå ser vi at de mest populære modellene har en leveringstid på 8 måneder. Dersom du bestiller vår helt nye Oceanis 51.1, er det levering tidligst i desember 2018. Vi har allerede solgt båt med levering våren 2019”. 
 
Vi har lenge hørt om globalisering og at det som skjer helt andre steder i verden også får innvirkning på oss her hjemme. Uværet den siste tiden i Det karibiske hav er et eksempel på dette. Flere store charterselskaper som Moorings og Sunsail har oppleved at store deler av seilbåtflåten nå er ødelagt. Sunsail skal erstatte med enn 130 båter på kort tid, og det samme gjelder for andre operatører, i tillegg til alle ødelagte båter i privat eie.

Når forsikringsselskapene har jobbet seg gjennom kartlegging og verdivurderinger, fører dette til ekstra bestillinger av nye båter hos de store produsentene.

”Denne effekten vil vi også merke her hjemme” uttaler Harald Korn. ”Dersom man nå går med konkrete planer om ny båt, er det ingen tid å miste dersom man skal ha den levert til kommende sesong.” avslutter han