2018-01-16-11b120e8fde4bb25dd3cedc50422e44a88dca2b8 Foto Gjensidige: Synkeskader gjør skader for nærmere 50 millioner kroner (hele bransjen) i året

Synkeskader for 50 millioner kroner

Det er kaldt, det er vinter og det blåser friskt fra alle kanter. Likevel ligger mange båter fremdeles trygt fortøyd ved kai. Det er i hvert fall det båteiere ønsker å tro!

- De fleste fritidsbåter på markedet i dag er selvlensende. Denne vinteren har vært preget av ekstremt mye dårlig vær og det kan fort gå ut over båteierne, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
 
- Mange tror at det å investere i en selvlensende båt er en garanti for at båten ikke vil synke. Slik er det ikke. For mange er slike båter blitt en falsk trygghet, sier Voll.
 
Dette er det flere som har fått erfart de siste ukene. Løv og skit har bidratt til at mange båter har fått tettet selvlensingen og blitt fylt med vann. Det i kombinasjon med mye nedbør, kraftig vind  og tunge motorer har gjort at «hekken» går under vann og båten synker.
 
Beregninger Gjensidige har gjort viser at synkeskader gjør skader for nærmere 50 millioner kroner (hele bransjen) i året. Totalt havner rundt 500 båter under vann hvert år og mer enn halvparten av disse er selvlensende. I tillegg er det mørketall. Med dagens værutvikling til det mer ekstreme er det ingen ting tyder på at tallet vil bli lavere i år.
 
Mange båter ligger ute hele året. Tidligere var folk flinkere til å se til sin egen og andres båter, fordi de viste at det var en risiko for at båten kunne ta inn mye vann. I tillegg kan snø og is bidra til å tette igjen dreneringssystemet.
 
- Ligger båten ute over lengre tid uten tilsyn og får en skade som følge av dette, kan det i enkelte tilfeller få konsekvenser for forsikringsoppgjøret, sier Voll
 
FAKTA:
 
Selvlensende båter har et dreneringshull i skroget som i prinsippet skal tømme båten for vann. Ligger båten uten tilsyn, kan værforhold som vind, bølger, regn, snø og is bidra til det stikk motsatte. Nemmelig at vann renner inn og ikke ut.