Får vi se denne i Norge?

Vi kjenner hydrofoilene som kjørte som skyssbåter, og vi har sett hybride/hydrofoile fritidsbåter på 70 tallet, nå er den tilbake.

Nyheten Foiler blir for første gang vist i Monaco og Saint Tropez. Båten leverer en myk gange for passasjerene. Alle skal ha det bra ombord. Båten er bygget i Karbonfibre, og du ”flyr” utrolige 1,5 meter over vannet. 
 
Teknologien er ikke ny, men har vært mest brukt inne seiling og kitesurfing. Nå skal den første hydrofoilen igjen være enkel å bruke og veldig effektiv.
 
Båten kan mestre opp til 2.5 – 3 meter høye bølger, samtidig som 8 personer har det komfortabelt ombord, i følge produsenten. Den kan også klare mer ekstreme forhold. Båten er lett å bruke og manøvrere, nett som en sport bil: du presser bare ”pedalen” i bunnen og du kan kjøre…  
  
Det er Enata Expertise, som står bak produktet, en familie med seilere og Kite- surfere. 
 
- Vi startet med foiling i forbindelse med kite og katamaran for ca 10 år siden. Vi er fult klar over fordelene med foiling, bekrefter Alois Vieujot – Daglig leder hos Enata. Dette var et veldig naturlig steg for Enata. Vi produserer alt fra store konkurranse doninger, så vel som racing seilbåter og kitefoils.  Nyheten Foiler er egentlig en blanding av alle disse teknologiene. For å starte prosjektet, inkluderte vi vårt R&D team med det Sveitsiske selskapet Hydros, som allerede hadde produsert en Foiler prototype, i 2015. Båten Foiler er et resultat av en lang prosess, og vi synes produktet er helt utrolig både i komfort og egenskaper, i tillegg til å være veldig enkel å bruke.
 
Formen på foilene er helt ny og annerledes enn tidligere, takket være ny avansert teknologi. Foliene er fullt uttrekkbare. Med deres patenterte system bytter FOILER fra foilmodus til Archimedean-modus på noen få sekunder. Når du ligger fortøyd eller ved havnen, er foliene som elektriske propeller - som driver båten, og går helt opp og ut av vannet. På den måten forblir de tørre og rene, og dermed reduseres vedlikeholdet.
 
Skroget er også spesielt med hensyn til å heve eller senke båten ut av sjøen, selv i bølger.
 
En annen gevinst er drivstoff, båten er veldig gjerrig i drift. Den har to dieselmotorer, som sammen med et hybrid system lader batteriene til de elektriske propellene til Foilene. Alt dette gjør at den er mer besparende, ca 20% til 50% mot andre båter i samme størrelse. Du kan også gå helt lydløst i elektrisk modus opp til 10 knop, i ca 10 minutter. 
 
En annen fordel skal også være at den produserer nesten ikke bølger. Ja, så blir det spennende å se om dette er fremtiden?