2018-07-18-8bef7cc2a6c86a2a450894d0abd2157b8eadc29f Steinsvik HardRib prototype - (foto Wee)

Norske HardRib Relanseres

Da Steinsvik valgte å relansere HardRib ble prototypen sjøsatt i desember, men de bestemte seg raskt for at de ville forbedre skroget enda mer.

I samarbeid med den kjente sivilingeniøren Ola Lilloe Olsen og Stadt Towing Tank, ble skroget spisset for tøffere bruk og båten fremstår nå med fantastiske sjøegenskaper som samtidig tåler mye juling, forteller Geir Arne Albertsen i Steinsvik AS til Baatsans.no
 
Alt er utviklet i Norge, forteller han entusiastisk videre, og ikke minst det materialet vi bruker til å bygge båten i – POLYETYLEN som har fantastiske egenskaper. Båten er laget av termoplasten HDPE-100, som er resirkulerbar, korrosjonsfri og slitesterk. Den er tilnærmet synkefri og krever svært lite vedlikehold. Alle båtene er sveiset av godkjente plastsveisere etter gjeldende standarder

HardRIB er en båt utviklet for havbruk. Men med sitt røffe utseende og sine robuste løsninger gjør båten seg godt som et verktøy for alt fra hobbyfiskere til oppdrettere og marine. 

Albertsen  forteller videre at da samarbeidet med Ola Lilloe Olsen ble etablert, som  blant annet har designet superyacht skrog for Palmer Johnsen, gikk det fort. Olsen hadde planene klar alt dagen etter befaring av båten. En fantastisk dyktig mann, og  flott å samarbeide med, forteller han videre. Han så med en gang hva som skulle til for at båten i dag er det sluttproduktet vi nå kan presentere for kundene.

Skroget er bygget rundt de to pongtongene, og det er det unike kjølerøret som gir en dynamisk båt. Skroget er 46 grader i baugen, 27 grader midtskips og 19 grader akter. Dette sikrer fantastiske egenskaper i sving, stabilitet og god drivstofføkonomi. Bensintanken er plassert under vannspeilet for å optimalisere stabiliteten. 
 
Praktisk talt uknuselig
Pongtongene er konstruert i 15 mm PEHD og kjølerøret i 20 mm. Materialet og godstykkelsen sikrer at dette er en båt som virkelig tåler juling. Den tåler ikke bare tøffe forhold under bruk, den tåler også å ligge fortøyd mot ring eller flåte og slå, dag etter dag og år etter år
 
God lastekapasitet
Plass er viktig, og båten er sertifisert for inntil 12 personer, og med stor lastekapasitet. Smarte løsninger med tanke på innfesting og maksimal utnyttelse av lasteplass i forhold til skrogstørrelse sikrer at du sjelden må ta 2 turer.

Testet i Stadt towing tank
Når vi først skulle re-introdusere HardRIB ville vi gjøre det skikkelig. Designet og skroget har gjennomgått omfattende tester og CFD analyser i Stadt Towing tank, kanskje markedets mest avanserte laboratorium for testing og verifisering av fartøys sjøegenskaper. Det er testet ved flere lastkondisjoner og viser gode fartsegeneskaper og bæreevne både i stille sjø og bølger. Testene som ble utført i bølger bekrefter at båten kan holde en høy hastighet også i bølge
 
Båten er planlagt premierevisning under fiskerimessen Nor Fishing