Nytt liv i Nord West verftet

Det ”gamle” verftet kommer til nytte igjen, denne gangen som service- delelager for Skandinaviske Princess kunder, men vi sender deler over hele verden sier Benny Martinsson.

Vi møter Benny Martinsson på det ”gamle” Nord West båtbyggerverftet, hvor det har gått ut hele 600 Nord West båter. Det er som kjent et tilbakelagt kapittel og nå er de, Princess Yachts Sweden, -Offisiell distributør av Princess Yachts i Danmark, Vest Norge og Sverige.
 
Benny er en ekte båtbygger, og han møter oss i arbeidsklær, som viser at han ikke er redd for å ta et tak. Han innehar en enorm kunnskap om båter, og nå er det Princess Boats og deres kunder som får nyte godt av dette. Konen Jessica tar ser utav markedsføring og websiden. For det har de vunnet prisen Heads of Business 2017, en pris for Excellence in Marketing fra Princess.  I disse dager er Jessica er på verftet i Plymouth, for å sluttgjøre deres siste leveranse for året. Da er det farger- og interiørvalg i samarbeid med kunden som gjelder.  
 
På Vindön/Orust har de nå hovedkontor, utstillingshaller, serviceverft og marina. Her skal de yte service, klargjøre og ta hånd om bruktbåter for videresalg. Vi har vært så heldig å få med oss, fra lageret i Norge, Seweryn K. Jæger. Han og Jessica er i ferd må å bygge opp et sentrallager og en websiden som skal gjøre det enkelt for kundene å bestille deler. Det er helt utrolig hvor mange deler det er i en båt, som man ikke tenker over. Han farer gjennom lokalet og åpner skuffer og viser i hyller. Se bare her..
 
Benny har mye god energi om dagen, og han synes de er heldige som får ta del i Princess familien. Med en ordrereserve på utrolig 9 milliarder for de neste årene er det rift om båtene. Tenk bare på 75 foteren, den produserer de hele 28 stykker i året. Det er en båt til nærmere 40 millioner, og den selges over hele verden. Det er helt utrolig, sier Benny entusiastisk. ”Tenk å få være med om dette”
 
Med de nye eierne av Princess gruppen har de ryddet opp i hele organisasjonen. Det er fra bilindustrien, som McLaren, Bentley og Aston Martin, de har hentet kompetansen for å bygge opp en suksessbedrift få kan matche, forteller han. På de årene vi har vært med (fra 2016) har de økt bemanningen fra 1860 til 2500 ansatte. 
 
Vi har sett endringene.. Nå er det en tykk perm som følger båten og dem som har arbeidet med båten skal signere på at hver eneste lille detalj er sjekket og signert ut. Videre når båten kommer til oss tilpasser vi med litt ekstrautstyr som kunden ønsker. Blant annet ankervinsj på badeplattform, navigasjonsutstyr osv. Så kan kunden velge om de vil få fraktet båten til sin hjemmehavn, eller om de vil være med å ta den hjem. Konvoi fra England er det slutt på, for båtene må hentes ut etter hvert som de er klar. Det sier seg selv når man vet at de omsetter for 3 milliarder i året. 
 
Som båtbygger er det morsomt å være med på denne spennende reisen, og de spør gjerne meg, og tar meg med på råd. Hos oss kan vi bygge hele båter, og vi tar på oss oppussingsjobb av din brukte båt. Vi formidler også bruktbåter og megler båter. Vi kan pusse opp bruktbåten, og selv en 2004 modell kan bli som ny, viser han oss fra utstillingshallen.
 
Før alle høsten flytende båtmesser i Europa starter, er vi klar for sensommerens kjekkeste helg her på Vindön, med båtmesse og åpent varv den 24 – 26 august. 
 
Da ønskes dere alle varmt velkommen til oss.