Tross regnvær, publikum sviktet ikke Båter i Sjøen

Rekordvarm sommer ga tredobling i fritidsbåtbruk, og båtgleden fortsetter, 11 750 mennesker besøkte de 300 båtene som gjør messen til Skandinavias største flytende båtmesse.

– Til tross for mye regnvær i helgen hadde vi noen hundre flere besøkende enn i fjor. Det tyder på at markedet for fritidsbåter på langt nær er mettet for i år og at Båter i Sjøen er en viktig møteplass for båtinteresserte, forteller Leif Bergaas, leder i bransjeforbundet Norboat som arrangerer messen Båter i Sjøen.
 
Messen opplevde en jevn økning i besøkstall dag for dag, helt frem til søndag. Før den siste og mest regnfulle messedagen lå det an til å bli en 20 prosents økning i antall besøkende. 

Viktig for norsk og utenlands båtbransje
Båter i Sjøen er et utstillingsvindu for forhandlerne og en fin arena for å møte nye kunder. De siste årene har messen også utviklet seg til å bli en viktig møteplass for hele den nordeuropeiske båtbransjen. 
– Messen har blitt så interessant at verftene kommer hit for å orientere seg. For rekrutteringen til båtlivet har Båter i Sjøen også blitt sentral, sier Claes Eliasson, salgssjef hos Bavaria Båt Norge, som skryter av en proft gjennomført messe. 
 
I sommer gikk flere forhandlere tomme for båter. I helgen ble det tydelig at markedet på langt nær er mettet. Flere av utstillerne melder om stor pågang og godt salg gjennom hele messen, og synes det er en god arena både for å selge båter og utstyr, samt for å markedsføre butikken.
 
– Eksepsjonelt god stemning blant kundene
 
– Vi lanserte to nyheter her på messen og har hatt et kjemperesultat. Vi har solgt 30 Ibiza i løpet av Båter i Sjøen. Våre nye modeller slår virkelig an i markedet, sier Helge Duus i Ibiza Boats.
 
– Vi har solgt oss tomme for flere av størrelsene av seiltøyet i løpet av uken, supplerer butikksjef for Best Marin Oslo, Dag Magnus Sørensen.

For andre forhandlere med lengre salgsprosesser blir messen et viktig utgangspunkt for videre kontakt med kundene.
 
– Vi sår noen frø her og får nye bekjentskap som ender med salg. I år har det vært eksepsjonelt god stemning blant kundene. De er seriøst interesserte, forteller Joachim Thorrud i Bakken Motor.
 
Det samme gjelder for Giramar, som hadde egen brygge under årets messe. De bruker Båter i sjøen som et utstillingsvindu og forventer nå økt salg i etterkant.
 
– Messen på Aker Brygge er kanskje den viktigste arenaen for oss og er spesielt viktig for å komme lenger i salgsprosessene. Det blir definitivt flere kontrakter etter messen, sier Harald Korn i Giramar.
 
Selger båter
Vi er her for å viser frem og ikke minst selge båter sier Oda Lotte Heitmann. Og det har vi gjort. Våre premierevisninger her på messen har blitt godt mottatt av båtfolket.

Fenomenal plassering
Team Viknes stiller full range midt i hovedstaden. Vi møter mange tilreisende her og messens plassering er fenomenal. Etter messen legger vi ut på en ti dages konvoi mot Egersund forteller teamet.