2019-02-07-b7ddfa2f16f2f3ed4ce00e55d4726285bec9b774 Illustrasjonsfot: Litus Lux representerer den nye generasjonen fyrlykter. Bildet viser fyrlykten som er satt opp i Smørsundet ved Grimstad. (Foto: Kystverket/Leif Andersen)

Kystverket legger om til IALA-standarder for fyrlykter langs hele kysten

Kystverket er i gang med endringer på sjømerker langs norskekysten. Dette er et ledd i arbeidet som Kystverket har igangsatt for omlegging av fyrlyktsystemet fra et særnorsk til den internasjonale IALA-standarden (International Association of Lighthouse Authorities).

IALA har en anbefaling for hvordan sektorene på fyrlykter bør være inndelt for å være intuitive og gi god forutsigbarhet (IALA Guideline 1041 - Sector Lights Ed 3.0). Kystverket har besluttet å tilpasse seg denne anbefalingen. Fra 2019 skal Kystverket legge om sektorene på cirka 1900 fyrlykter. Arbeidet er ventet å være ferdig innen utgangen av 2025.
 
– Prinsippene for anbefalingen er at når en sjøfarende stevner mot ei fyrlykt i hvit sektor, skal sektoren på styrbord side være grønn, og sektoren på babord side skal være rød. Dette gjelder uansett hvilken retning man seiler i farleden, forklarer Per-Magne Rovde ved Kystverkets senter for farled, fyr og merker i en pressemelding.
 
Det er gjort grundige undersøkelser av nytteverdien av ei slik omlegging, og den viser at omleggingen er hensiktsmessig. 
 
– Arbeidet som skal gjøres kommer vi til å se i sammenheng med allerede nødvendig og planlagte endrings- og vedlikeholdsoppdrag, og vi vil derfor angripe dette arbeidet område for område. Det vil si at endringene vil skje i henhold til de planene som vi har for ettersyn og vedlikehold av sjømerkene, sier Rovde.
 
Enkelte sjømerker vil bli flyttet, fjernet eller modernisert for å gjøre merkingen mer intuitiv og oversiktlig. Endringen gir altså økt forutsigbarhet for de som ferdes på sjøen.
 
– De som ferdes på sjøen vil altså trenge noe mindre tid til kartstudering underveis i seilasen om natten. Men det er likevel viktig å understreke at god planlegging av seilasen fortsatt er viktig, for så vel de profesjonelle sjøfarende som de som ferdes i fritidsbåt. Og ikke minst; sørg for å ha oppdaterte sjøkart, understreker Per-Magne Rovde.