2019-04-26-492e451f4cbafa49d3584d5522cedcc2eff9b162 Knut Heiberg-Andersen fra Windy, Kristian Sivertsen fra Viknes og Miriam Lefdal fra Dreamline Yachts holdt engasjerende innlegg

Viktig innspill om obligatorisk båtregister

Under årets Fritidsbåtkonferanse trakk Daglig leder i Viknes, Kristian Sivertsen, frem andre utfordringer knyttet til sikkerhet.

Årets konferanse hadde 3 gjester fra båtbransjen, Knut Heiberg-Andersen fra Windy, som fortalt om Windy og veien frem til i dag. Deres reise ut av Norge og ny virksomhet i Sveige og Polen.
 
Den andre vi møtte var Kristian Sivertsen hos den Norske Båtbyggeren Viknes. Som fortalte om hvordan de har vært leverandør av Båtglede siden 1988. Han trakk også frem sikkerhet til båtene de bygger, og om de strenge krav de må følge ovenfor sertifisering av deres nyproduserte båter. Det er spesielt CE merking som er et viktig krav, og myndigheter er svært streng på at de følger reglene rundt dette. 
 
MEN, og her er et stort men; Hva når kondemnerte båter kommer ut på markedet igjen, til salgs på Finn.no? 
For eksempel for kr. 500 000 kjøper en person den kondemnerte båten for så å sette den i stand igjen og deretter selge den videre. Hvor er kravet til CE merkingen da? Jeg synes ikke at det er bra for merkevaren vår at den kommer ut igjen på markedet, uten noen form for godkjenning.
 
Uten et fritidsbåtregister har vi heller ingen kontroll på tilstanden til båtene, og når vi ser på statistikkene er det dårlig vedlikehold som er den største årsaken til havari. Et offentlig register må på plass snarest, presiserte han, med tydelig adresse til politikerne.
 
Det var flere i publikum som fikk en ny tanke rundt viktigheten av et offentlig fritidsbåtregister etter dette.
 
Den siste fra Båtbransjen var også den yngste, daglig leder Miriam Lefdal, for Dreamline Yachts avdeling i Oslo. Hun er 24 år gammel og tar steget inn i den mannsdominerte bransjen. Oppvokst i Stryn er hun vant å ta et tak i familiebedriften og er som ”poteten”. Ombord i Charter yachten Riva Italia, gjør hun alt fra å vaske til og være servitør for gjestene.  Hun kan også føre stor båt selv, og har gjennomført D5L sertifikatet (fritidskipper), og har krise- og sikkerhets håndtering av passasjerer. 
 
Hun er stolt over deres importørstatus i Scandinavia for en av verdens ledene båtprodusenter, Ferretti Group, gjennom 20 år. Fra Oslokontoret skal hun selge luksusbåter til Norske kunder, i tillegg til charter.

Hun er full av energi og glad for at hun har valgt båtbransjen, selv i et krevende marked. Hun kommer med en klar oppfordring avslutningsvis til andre jenter, om også å velge denne bransjen.