Divisjon skifte - Princess F49!

Med sitt dype V skrog og design samarbeidet med Volvo Penta for å utnytte IPS pod fremdrift system til sitt beste er det utrolig hva de har fått til.

Vi er på besøk hos Princess West Norway, med andre ord i Princessegården i Dolviken, Bergen. Her har Princess igjen fått full utstillingshall for vinter, verksted- og servicehall, samt salgsbrygger.
 
Daglig leder Svein-Erik Pamlstrøm og veteranen i Princessegården Petter Mork-Knutsen er på plass for å demonstrere nyheten som ble lansert i 2016. Man kan med første tanke si at 2016 er ”gammelt”, men ikke når det gjelder Princess, her er det rift om båtene og det er gjerne 2 års leveringstid. Selv om den ble lansert i 2016, er den helt ny i Norske farvann.
 
Båten er en kundebåt som ble levert i 2018, og er nå klargjort for sesongen 2019 hos forhandleren på Vestlandet, etter vinterlagring.
 
Hun skinner og er som ny, flott i formen og klar til å ta eieren med på fantastiske opplevelser på sjøen, ja på første klasse. I dag er det Baatsans.no som får være med ut en tur, før hun forlater Dolviken.
 
Petter tar båten elegant ut fra plassen man ikke skulle tro det var mulig å komme ut fra, men med dagens teknologi går båten enkelt sideveis og fremover uten den minste anstrengelse. Kamera akter hjelper, men du bør vite hvor lang hun er (15,55m), og resten kommer med erfaring. Båten er utstyrt med DPS som gjør at vi kan ligge helt i ro, mens vi ordner med fender og tauverk, kjempe praktisk!
 
Vi sitter i førersete og Mork-Knutsen forteller om hans opplevelse av IPS; dette er det ingenting som kan sammenlignes med. Når du først blir vant til IPS er det tøft å gå tilbake. Skroget er utviklet i samarbeid med Volvo Penta og det merkes. Her er høy ytelse, sjøegenskaper, enkel manøvrering og driftsøkonomisk, selv i høy hastighet for en så stor båt å være. 
 
Motorrommet er en opplevelse i seg selv. Motorene er flytte ganske langt frem i båten, som gir en bedre vektfordeling i båten. Denne balanse er også et resultat gitt i samarbeid med Volvo. Ellers er det stor plass og særdeles velegnet for vedlikehold og service. Her kan du fint ta lunsjen om du ønsker. 
 
Vi ”tøffer” lydløst ut i 5-8 knop, båten er stillegående selv med akter døren helt åpen, og ingen eksos å spore.. Dette ble også påpekt av eier, som har hatt flere Princesser gjennom årene. - Jeg kan kjøre med dørene åpen og det kommer ingen eksos inn. Med IPS blir den skjøvet ned og skrått ut.
 
Vi øker farten og planterskel er umerkbar og farten like ens. Lett opp i 30 knop og vi kan fortsette opp i 34. Anbefalt crusing fart er rund 25-27 knop. Førerposisjon er oversiktlig og fantastisk lekkert med Volvo Penta sitt glass cockpit system hvor all navigasjon og kommunikasjon med båten ligger. Ombord i båten er det totalt 3 styreposisjoner. En inne, en ute akter og en på flybridge.
 
Hele båten er vel gjennomført, og nytt som også Princess har begynt med, er å trekke pantry opp fra ”kjelleren”. Opp og akter slik at det er lett tilgang til servering og forfriskninger, mellom salongene ute og inne. Det er lett å merke at produsenten tilhører gruppen med de store designhusene i Europa, som setter sitt preg på interiøret, selv om kunden har mange fargevalg er det lagt opp til harmoni, luksus og ro i interiøret.
 
Fra akter til baug har du flere uteområder, og mange vil nok trives meget godt på flybridgen. Der er oversiktlig styreposisjon, en stor L-formet salong som kan omgjøres til solseng. Stor sittegruppe akter med sammenleggbart salongbord, kjøleboks og wetbar med grill er mulighet som et alternativ.
 
Sovekabiner er det totalt 3 stk. En midtkabin, en VIP gjestekabin i bau og en med køysenger på styrbord side. To store bad og toalettrom, samt godt med lagringsplass.
 
Panoramavinduene i sidene skaper lys og generøs utsikt for alle gjestene ombord, uansett hvor du velger å oppholde deg på båten.
 
Tilbake i Dolviken tar Palmstrøm oss like elegant inn i båsen ved siden av en 60 foter som nesten blir ”lillesøster”. Dette viser tydelig generasjonsskifte, og hvor voluminøs de nye Princessene har blitt. 
 
Når det i tillegg er betydelig andre fordeler, er jeg ikke i tvil om at jeg hadde oppgradert på flekken, om jeg kunne!
 
Teknisk:
Totallengde: 15.5 m 
Bredde: 4.30 m
Dybde: 1.25 m
Drivstofftank 1850 l
Vanntank 460 l

Motoralternativ:
2x Volvo IPS 700 (2 x 550 hk)
Toppfart 33-35 knop.
 
3 doble kabiner – 6 senger
2 WC med separat dusjkabin