2019-11-25-3fd43a10ff19e4e9ef3bf42d0c8d75bb75a1e8f4 Illubilde - oppfordring fra bransjen, La proffene ta reparasjoner under vannlinjen

SEILmagasinet kritisert av bransjen

Båtbransjeforbundet i Norge, samt en rekke takstmenn og autoriserte Båttakserere, stiller seg bak dagens pressemelding hvor Norboat autorisert Plastreparasjonsverksted Bærum Plast går sterkt imot Seilmagasinets «Gjør det selv» reportasje i nr 6-2019 side 50 og 51

Det kan i verste fall stå om liv og helse dersom hull i undervannskrog repareres etter oppskriften som beskrives. I denne reportasjen er «reparasjonen» dessverre utført på helt feil måte, og man må absolutt ikke følge denne oppskriften ved reparasjoner under vannlinjen på en båt. Reparasjoner under vannlinjen skal utføres av fagkyndige folk. 

De viktigste feil som er utført i reportasjen er følgende: 

Temperatur 
Det skal generelt være minimum 18 grader både på området som skal repareres og materiellet som brukes, denne temperaturen skal holdes minimum 48 timer. Den Biltema Epoxyen som er benyttet i artikkelen er først gjennomherdet etter 7 døgn i 20 grader. 

Vedheft 
Det skal alltid gjøres vedheftsprøver, spesielt under vannlinjen, for å finne ut av hvilken type resin som gir best vedheft. Det er langt ifra alltid at man får vedheft med Epoksy. 

Utsliping 
Det skal alltid slipes ut minimum 20 ganger tykkelsen på laminatet (i henhold til standard), både på inn og utsiden. (og 45 graders vinkel bruker man når man skal sveise i stål). Er laminatet for eksempel 20 mm tykt så skal det «fases» ut 20 cm på utsiden og 20 cm på innsiden. I tillegg bør man ikke vaske med Aceton da dette gjør at man fyller porene i laminatet med støv og får et dårligere vedheft. Området skal alltid støvsuges. 

Matte 
I artikkelen brukes det vevet matte i alle lag. Man må alltid ha en hugget matte mellom lagene av vevet matte for å oppnå riktig vedheft mellom glassfiberlagene. På den måten «lamineringen» i tekst og bilde beskrives, vil det ikke oppnås en støp uten luftbobler. 

Det mest skremmende i hele reportasjen er at det virker som om forfatter sliper bort stort sett hele reparasjonen på utsiden av skroget, og at det ikke er noe laminat som holder igjen innover. Da er det kun vedheftet som er i selve hullet som holder «pluggen» på plass. Det er viktig å merke seg at det er forskjellig stivhet på et Epoxy laminat og et Polyester laminat. Den beskrevne metoden medfører her at man får et område med en innebygd bruddangivelse, som mest sannsynlig kommer til å løsne over tid. Dette kan ha fatale konsekvenser. Jeg anbefaler ingen å følge oppskriften som er beskrevet da dette kan ha fatale konsekvenser når/dersom reparasjonen løsner. 

Seilbåtmagasinet kommentere selv reportasjen på sin nettside med overskriften «Ikke gjør det selv»