2011-10-06-8b20f153a9c1d3e40d8bfebf732cfb27bb52ee1f Far, Einar Angeltveit med det avansert instrument og sønn, Tomas som også arbeider i bedriften.

Forebygg mot dieseldyr!

Hos et lite firma, Maritim Consultants AS, like utenfor Bergen treffer vi mannen bak Bio Protect 2. Einar Angeltveit har siden midten av åttitallet arbeidet for å hindre infisering av dieseldyr.

Hvordan fant dere ut at Bio Protect 2 klarte å forebygge og bekjempe dieseldyr? Jeg arbeidet som teknisk sjef/inspektør og hadde ansvaret for flere båter som midt på 80 tallet fikk store problemer med dieseldyr. Vi begynte å forske og fikk svar fra et laboratorie i England som bekreftet at dette var bakterier som vokste i diesel men vi fant ikke ut hvordan man skulle bekjempe dette. Tilfeldigvis traff jeg en mikrobiolog og sammen utviklet vi et middel som tok knekken på bakteriene. Siden har vi produsert og videreutviklet Bio Protect 2. Produktet er i dag godkjent i NEMS database for offshore kjemikalier. Våre største kunder er i dag innen offshore. Bl. a. er Statoil på kundelisten, da som bruker og ikke leverandør.
 
Er dette nyttig for fritidsbåter? Ja, dette kan forebygge og bekjempe dieseldyr. Bio-Protect 2, er et bakterie-, virus-, sopp- og algebekjempende middel som bryter ned den totale mikroflora i diesel og diesel/vann blandinger.
Vi anbefaler normal dosering hver gang man tanker for å forebygge og normal dosering er:
1:2000 ved bekjemping av dieseldyr.
1:5000 ved forebygging.

Dette burde vel også alle marine stasjoner fylt på tankene? Jo, det kan man si, men jeg tror ikke mange gjør det.

Hvordan kan man oppdage dieseldyr oppblomstring i tanken? Vi har to testmetoder som påviser om det er dieseldyr i tanken. Den ene metoden er ATP måling som utføres med et avansert instrument og gir nøyaktig måleresultat av levende bakterier, resultatet umiddelbart (det er tilstrekkelig å sende en prøve på ca. 20 ml). Den andre metoden er en selvtest som består av en dip slide som fuktes med diesel og står til dyrking i 2 - 3 dager i varm romtemperatur hvoretter resultatet fremkommer på overflaten. Ellers kan det oppdages for sent og da kjennes dieseldyr ut som gjørme som tetter filtre og til slutt resulterer i motorhavari.

Har dere et godt råd for båtfolket i henhold til vinterlagring, hva bør man gjøre?
Sjekk at det ikke er dieseldyr på tanken, doser forebyggende og fyll deretter opp dieseltanken, da vil båten være klar til våren!

Angeltveit advarer også mot mange useriøse aktører på markedet med produkter som ikke har noen effekt mot dieseldyr.

For mer informasjon les mer hos Maritim Consultants.www.dieseldyr.no