TIPS OSS
  • NYHETER
  • BÅTNYHETER
  • BÅTGUIDE
  • NAVIGASJON
  • SJØVETT
  • BÅTUTSTYR
  • BÅTMESSER
HAVNERTOPP 10 HAVNER
  • Nyheter
  • Båter
  • Navigasjon
  • Sjøvett
  • Båtmesser
  • Havner
  • Topp 10 Havner

NYHETER

  • Forside
  • Navigasjon
  • Båtutstyr
  • Sjøvett
  • Båtmesser

HAVNER

  • Topp 10 Havner
  • Havner på Vestlandet
  • Havner i Rogaland

ANNET

  • Tips oss
  • Annonsere hos oss?

KONTAKT OSS

Mindeveien 16, 5073 Bergen

TELEFON

+48 402 46 012

E-POST

post@baatsans.no

  • Arne Voll kommunikasjonssjef i Gjensidige; Forventer tidenes båtsommer, men langt fra alle kan forstå og bruke et sjøkart

Foto: Gjensidige

1 av 3 kan fortsatt ikke lese og forstå et sjøkart

07/19/2021
Lise Kalstad
Nyheter

Del:

Tweet
Sommeren er høysesong for båt, men i årets undersøkelse kommer det fram at ikke alle er like stødige på navigeringen.

Undersøkelsen er gjennomført i månedene rett før ferien startet. Det er ca. 1100 personer over 18 år som eier eller disponerer båt og som har svart på spørsmålet.

– Gjensidige har spurt båtfolket i flere år om deres forståelse av sjøkart enten på papir eller digitalt. Selv om mange svarer at dette kan de, er vi mest bekymret over alle de som ikke kan lese og forstå et sjøkart, sier Arne Voll som er kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Stor usikkerhet

I år svarer hele 33 prosent av båteierne at de har en svært dårlig forståelse av sjøkart, mens 62 prosent mener de leser sjøkart svært godt eller ganske godt.
– Det er Ipsos som har foretatt undersøkelsen for Gjensidige. Den gir et bilde av at det er mye usikkerhet blant mange av de som fører båt, sier Voll. Det er langt flere menn enn kvinner som sier de har god kunnskap om dette.

Kart i papir
– Stol ikke kun på at elektroniske hjelpemidler som kartplotter, GPS og autopilot alltid fungerer, advarer Voll. Han mener de er svært viktig å ha en backup med papirkart og kompass i båten og kunne bruke disse.

Husk! Kart på papir er også ferskvare

Så langt i år har Gjensidige mottatt melding om totalt rundt 1200 små og store båtskader. 70 prosent av alle disse er grunnstøtinger og sammenstøt. Det er også viktig å se ut av «vinduet» for å sjekke om kartet og omgivelsene stemmer med hverandre.

– Oppskriften på en trygg og god båtsesong behøver ikke å være komplisert. Ta hensyn til omgivelsene, senk farten, styr unna alkohol, bruk redningsvest og ikke minst, bruk hodet, avslutter Voll.

Eksempler:

Kjøpt ny seilbåt og var vant til båtlivet. På vei hjem til båtplassen gikk kunden på grunn. Eier oppga at han gikk på «autopilot» og glemte å svinge unna en liten grunne som alltid hadde lagt der. Skadeomfang rundt 700.000 kroner.

Skjærgårdsjeep gikk på en grunne og skadet motoren. Kunden brukte kart som dessverre var av den gamle sorten. Grunne var ikke avmerket og skadene på motoren ble på rundt 60.000 kroner

Kunde skulle sjøsette båten, men rett før sjøsetting velter båten av tilhengeren og går i bakken. Skader på 190.000 kroner

Båtforhandlere forteller om ferske båteiere som ber om at båten blir kjørt «hjem til egen brygge» på grunn av at de selv har manglende kunnskap om det å føre en båt.

Relaterte saker

Lag tydelige avtaler med de som skal låne båten din

3 dager siden
Nyheter
Hvis du har tenkt å låne bort båten din, er det viktig å være klar over at dersom det oppstår skader eller uhell, er det ikke sikkert disse er dekket…
Read More

Kystverket lanserer Ohoi – en ny tjeneste for fritidsbåter

4 dager siden
Navigasjon
Kystverket har samlet nyttig informasjon til alle som skal ut med båt i sommer – på ett sted. – Her finner båtfolket viktig informasjon for å ta gode beslutninger til…
Read More

Mektig besøk på fjorden og restriksjoner mens fartøyet ligger i Oslo

5 dager siden
Nyheter
Onsdag seilte verdens største krigsskip, USS «Gerald R. Ford», inn Oslofjorden for å besøke Oslo. Det er opprettet restriksjonsområde rundt fartøyet og ved mottaksområdet. Restriksjoner mens fartøyet ligger i Oslo…
Read More

Evoy leverer expeditionsbåt med eldrift till Hurtigruten

6 dager siden
Båtnyheter
I starten av mai annonserte EVOY deres samarbeid med den norske reiseoperatøren Hurtigruten Expeditions, for å utvikle selskapets første elektriske «skip til land» og ekspedisjons-tenderbåter. Tenderen er spesialbygget for Hurtigrutens…
Read More
Se flere nyheter
           

All informasjon som er publisert på dette nettstedet antas å være korrekt, men kan ikke garanteres.

NYTTIGE LINKER

  • Topp 10 Havner
  • Vestkystparken
  • Sjøfartsdir & Skipsregistrene
  • Blåskjellvarsel
  • Den Norsk Los
  • Båt app

KONTAKT OSS

Telefon

+47 402 46 012

E-post

post@baatsans.no

RSS

RSS-feed

FØLG OSS

Facebook

Annonser
Annonsere hos oss?

Utviklet av Mediehuset Bergen | Alle rettigheter © 2020