TIPS OSS
  • NYHETER
  • BÅTNYHETER
  • BÅTGUIDE
  • NAVIGASJON
  • SJØVETT
  • BÅTUTSTYR
  • BÅTMESSER
HAVNERTOPP 10 HAVNER
  • Nyheter
  • Båter
  • Navigasjon
  • Sjøvett
  • Båtmesser
  • Havner
  • Topp 10 Havner

NYHETER

  • Forside
  • Navigasjon
  • Båtutstyr
  • Sjøvett
  • Båtmesser

HAVNER

  • Topp 10 Havner
  • Havner på Vestlandet
  • Havner i Rogaland

ANNET

  • Tips oss
  • Annonsere hos oss?

KONTAKT OSS

Mindeveien 16, 5073 Bergen

TELEFON

+48 402 46 012

E-POST

post@baatsans.no

130 000 BÅTER ER UTEN FORSIKRING I NORGE

07/24/2018
Frank Kalstad
Sjøvett

Del:

Tweet

4 av 10 småbåter på sjøen er uten forsikring og det kan få store økonomiske konsekvenser når du må ta regningen selv etter båtskade.

Det sier båtekspert i Frende Forsikring, Edmond Wold Gaulen.

Båtlivsundersøkelsen til Kongelig Norsk Båtforbund viser at tallet på uforsikrede båter i Norge er stigende. 19 prosent har ingen form for forsikring. Sist gang undersøkelsen ble gjort i 2011 var tallet på 17 prosent.

– Mange tror nok de samme reglene gjelder for båt som for bil. Altså at hvis noen kjører på båten din mens den ligger i havnen så dekkes skaden fra skadevolders selskap. Men slik er det ikke for båt, sier Wold Gaulen.

– Den som har skadet båten din må ha utvist uaktsomhet. For eksempel må du selv ta kostnaden ved teknisk svikt. Det kan bli dyrt, sier han.

Færre har full kaskoforsikring
45 prosent i kategorien «liten båt» har ingen forsikring i det hele tatt, viser Båtlivsundersøkelsen. Samtidig har bare tre av ti hovedbåter full kaskoforsikring. Det er også en nedgang siden sist.

Generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund, Endre Solvang, ser ingen grunn til å droppe båtforsikring.

– Nei, ikke med mindre man ser en fordel i å ta risikoen selv. Og det er i så fall mot bedre vitende. Det er helt andre ting man kanskje heller bør spare penger på, sier han. Selv liker ikke Solvang risiko og passer alltid på å være godt sikret.

– Jeg vurderer da egenandelen opp mot hva jeg kan dekke selv, sier han.

Har jeg råd til å ta regningen selv? Bare drøyt halvparten av dem som har motorbåt med overnattingsmulighet eller seilbåt oppgir at de har full kasko.

– Det er overraskende at ikke flere har kaskoforsikring. Hvis båten har en verdi på mer enn 40 000 kroner, så anbefaler jeg kasko. Still deg selv spørsmålet: «Har jeg råd til å sitte med hele regningen selv hvis noe skjer med båten min? Hva vil det gjøre med økonomien?», sier Edmond Wold Gaulen.

Båteksperten i Frende mener alle båter bør ha en eller annen form for forsikring, uavhengig av størrelse og verdi.

– Mange nye båteiere blir overrasket over hvor dyrt det er å fikse en båtskade, sier Wold Gaulen.

Dyre maskinskader

Større og dyrere båter bør ha full forsikring.

– Vi har hatt båter som har fått totalskade med forsikringssum over 100 000, men uten kaskoforsikring. Det svir. Nyere båter bør også ha maskinskadedekning. Maskinskader kan bli fryktelig dyrt, sier Wold Gaulen.

12 prosent har båtforsikring gjennom innboforsikringen.

– Innboforsikring kan dekke brann- og tyveriskader for båter under 15 fot og motorer inntil 10 hk, men denne dekningen er veldig begrenset, ofte oppad til mellom 10 000 og 20 000 kroner. Her varierer vilkårene fra selskap til selskap, sier Frendes fagsjef på båt.

Bruker syv milliarder på båt årlig
Nordmenn oppgir at de bruker mer enn syv milliarder kroner i året på båtliv. Det er en økning siden 2011. Da var tallet 6,25 milliarder.

– Dette bekrefter at vi snakker om store summer, når skaden har skjedd er det for sent å tenke forsikring.

Hver båteier bruker i snitt 1522 kroner på drivstoff per sesong. Til sammenligning bruker båtfolket i snitt 954 kroner per sesong på forsikring.

– Det er ikke store summen sett i det store kostnadsbildet, spesielt ikke den dagen man får en skade, sier Wold Gaulen.

TIPS:

Slik bør du forsikre båten

– Store og mellomstore båter med verdi fra 40 000 kroner: Full kaskoforsikring.

– Nyere båter bør ha tilleggsdekning for maskinskade.

– Mindre båter med lav verdi og lite bruk: Bør ha brann- og tyveridekning. Denne inkluderer ansvarsforsikring.

Slik forsikrer nordmenn båten
– Full kasko: 30,1 % (40,1 %)

– Brann- og tyveridekning (delkasko): 8,5 % (9,3 %)

– Kun ansvarsdekning: 7,7 % (9,5 %)

– Båtforsikring gjennom innboforsikring: 12,3 % (7,2 %)

– Har ikke forsikring: 18,8 % (17 %)

– Ubesvart/vet ikke: 22,6 % (16,8 %)

(Tall fra undersøkelsen i 2011 i parentes)

Kilde: Båtlivsundersøkelsen 2018

Relaterte saker

Fellesaksjon mot ulovleg redskap

2 dager siden
Båtutstyr, Sjøvett
Hummerfisket åpner søndag 1. oktober og det er alltid nokon som «tjuvstartar» fisket og til dømmes sitter teiner med 60 mm åpning. Det er kun lov i perioden 1. oktober…
Read More

Vi unner oss et blikk på Tankoas helt nye superyacht T560 Apache

3 dager siden
Båtnyheter
Italiensk design på sitt beste gjelder for den helt nye modellen som skal bli en del av flåten til det italienske boutique-verftet Tankoa. De har startet byggingen av en 56…
Read More

Verdenspremiere på Nordkapp Coupé 830

4 dager siden
Båtnyheter
Nordkapp presenterer stolt sin nyeste båtmodell i dag, Coupe 830 med sitt skandinavisk design, solide skrog og et styrhus som beskyttelse mot naturkreftene Med sjelen til en ekte eventyrer, inviterer…
Read More

Ripple Boats fikk god mottakelse i Cannes

5 dager siden
Båtnyheter
Ripple Boats melder at over 50 mulige interesserte kjøpere har meldt seg, og selskapet mottok sin første forhåndsbestilling Med rekkevidde-fremmende teknologi fra Pascal Technologies, og et pålitelig og høy-kvalitets produksjonsledd…
Read More
Se flere nyheter
           

All informasjon som er publisert på dette nettstedet antas å være korrekt, men kan ikke garanteres.

NYTTIGE LINKER

  • Topp 10 Havner
  • Vestkystparken
  • Sjøfartsdir & Skipsregistrene
  • Blåskjellvarsel
  • Den Norsk Los
  • Båt app

KONTAKT OSS

Telefon

+47 402 46 012

E-post

post@baatsans.no

RSS

RSS-feed

FØLG OSS

Facebook

Annonser
Annonsere hos oss?

Utviklet av Mediehuset Bergen | Alle rettigheter © 2020