Nyheten ble presentert i Sverige og vi var heldig å være blant de første som fikk teste denne spreke daycruiseren.
Vi møtte daglig leder og eier for produsenten av AMT, Mikael Winqvist, som stolt kunne presentere deres nye flaggskip AMT 240 DC.

Båten var er en prototype og ble ferdigstilt i produksjonen fredag, uken før Yamahas forhandlermøte i september. Dermed bestemte de seg i all hast for å kjøre den til møtet i Tanumstrand, Sverige. Båten ble lastet på henger i Østre Finland, fraktet over Østersjøen på ferge og kjørt hele 1200 km på tvers gjennom Sverige for å presentere nyheten.
Dette var en etterlengtet modell, og den ble veldig godt mottatt. Ikke minst stikker den seg ut fra mengden med de nye skrogvinduene, som virkelig kler båten. AMT 240 DC har et helt nyutviklet skrog, og er videreutviklet fra 230 DC, basert på tilbakemeldinger fra kundene deres.
Båten er bred, og du sitter dypt og trygt. Den går usedvanlig godt i sjøen og maks fart er 49,5 knop med Yamaha utenbordsmotor på 300 hk. Det får ikke gå fortere i Norge, smiler han, med hentydning til de nye reglene. Men ligger du i 25 knop, går båten veldig driftsøkonomisk.
På sjøen ligger den godt i hele fartsregisteret, og er en veldig lettkjørt båt. Alle sitter godt skjermet, og den har mange innovative løsninger. Dette er en båt vi tror vil falle godt i smak, og treffe mange.
I selve cockpit er salong og bord, eller du kan lage den om til en stor solseng. Når kalesjen er oppe, kan solsengen også brukes til ekstra soveplass. Måten kalesjen er løst på gjør at man ikke mister noe lagringsplass akter.
Kabinen er luftig og de har valgt å ikke lage et eget toalettrom, som ofte blir veldig trangt i en 24 foter. Toalettet er ikke plassert under sengen, men løst på en smart måte.
Det nye flaggskip kommer med et bredt utvalg av utstyr og byr på fart og mye båtglede for dagsturer eller lengre reiser.
Winqvist er bevisst det Norske markedet, som er AMT´s desidert største. Det er de Norske kundene våre som setter standarden for hvordan vi bygger båtene, forteller han videre.
-Vi dimensjonerer båten til Norske forhold, og fungerer den i Norge så går den også i alle andre markeder. Båtene bygges 100% i Finland og omtrent alt inhouse på fabrikken vår, så langt det lar seg gjøre. Produksjonen er på 500 båter i året.
Vi ser frem til å se denne på markedet, men nå var det å kjøre hele den lange returen til verftet for å ferdigstille båten og ha dem leveringsklare til 2023 sesongen.

Teknisk
Lengde: 7,30 m
Bredde: 2,60 m
Vekt: 1600 kg
Personer: 8
Motor: 225-300 hk
Toppfart: 48 knop