Arne Høvik fyller år i dag 1.mars. Baatsans gratulerer han med dagen og som ny administrerende direktør i Nye Norsk Båtsenter AS. Vi treffer Arne Høvik på hytten sammen med konen Anne og barnebarn som trives hos besteforeldrene enten til de er til fjells eller til sjøs.
Når begynner båtsesongen deres? Vi pleier å starte sesongen i mai og den varer helt til siste helgen i august. Siste helgen er fast Princess treff i Princess klubben her i Vest og er en naturlig slutt på sesongen. Du har naturligvis en Princess? Ja, vi har en Princess 58 fot 2007 mod. Fruen mener det er den kjekkeste båten de har hatt; den har alt, vaskemaskin, tørketrommel, praktiske løsninger og er en veldig kjekk båt. Navnet på båten er Lady Anne Gina etter konen.
Du måtte bli fritidskipper for å føre båten? Ja, etter 40 års erfaring på sjøen tok jeg kurset i 2001.
Har dere noen favoritthavn? Nei, vi har vært de fleste plasser og trives godt i mange havner, men vi går for det meste sørover. I fjor sommer var vi fem uker på sjøen og da gikk vi til Mandal, Kr. Sand, Grimstad og over til Danmark i Skagen og ned til Sæby. Vi liker Danmark veldig godt, der er gode havner og flere tilbud rundt havnene. Ellers favoritt gjøremål ombord? Jeg liker veldig godt og gå ut med gummibåten for å sette garn. Ellers er det avslappende å være på sjøen med gode venner og familie.
Du har hatt stor suksess med å bygge opp Norsk Båtsenter og en av oppskriftene var konvoi
Hvordan begynte suksessen med konvoiene?
Det hele begynte i 1984 med Nimbus konvoier, første konvoi var på 12 båter.
Det økte i 1985 til 22 båter, 86 – 26 båter og i 87 var vi hele 30 båter. Så kom krisen i 1988, men det ble 15-16 båter også det året før det stoppet opp. Krisen varte og først i 92 hadde vi ny konvoi igjen med 9 båter, siden økte det bare år for år.
Starten på Princess konvoiene ble til etter at Olav Stølsli og jeg dro til båtmessen i Southampton i 1995. Vi snakket med Princess og prøvde å få dem tent på en konvoi fra det engelske verftet. Det resulterte i at vi ble underforhandler for tidligere Nesset Båtsenter og første konvoi startet fra England i 1996, da var vi 6 båter i størrelsen 34 – 38 fot. Vi leverte to båter på 50 fot samme år, totalt ble det 9 båter det første året vårt. Deretter økte vi jevnt og trutt hvert år.
Hvorfor er konvoiene blitt så populære?
Arne Høvik smiler bredt; det er hele pakken rundt, vi blir som en liten familie på en slik tur.
Vi flyr fra Bergen til London og tar tog fra Paddington station til Plymouth, 3 timer med hurtigtog, deretter en kort Taxitur ned til Mayflower Marina. Det er kveld når vi kommer frem og der ligger båtene på rekke og rad, blankpolert med lys og venter på eierne som går spent om bord i sine nye båter. Eier med mannskap som skal være med på overfarten hjem.
Dagen etter er det testing, prøvekjøring og gjennomgang av båtene. Senere handler vi inn proviant til overfarten og om kvelden gjennomføres en felles middag i regi av verftet. Den påfølgende morgenen kl. 09:00 presis starter konvoien. (presis!) Da har vi foran oss 5-6 dagers etappe, 5 til Oslo og 6 til Bergen. Det meste vi har brukt er 9 dager på grunn av værforhold.
Ruten hjem er først innom Brigthon for drivstoff tanking. Deretter overfart til Oostende i Belgia, Den Helder i Nederland, Helgoland i Tyskland og siste havn før Norge er Thyborøn i Danmark.
Noen velger selvsagt å få levert båtene hjemme, da har vi faste skippere vi leier inn, og de bruker 3 dager på turen hjem.
Er det mange damer med på disse turene. Nei, dessverre, noen flinke damer er med men de er i fåtall. Konvoi sjef er Petter Mork Knudsen, Arne Høvik tar en kjapp telefon til konvoilederen- hvor mange konvoier har vi hatt nå? 35 bekrefter konvoilederen på telefonen. Han kan turen neste utenat, forteller Høvik. Hvor mange konvoier har du vært med på? Jeg har vært på 18 ½, jeg hoppet av en gang.
Du setter deg bak førersete igjen på Nye Norsk Båtsenter ser du noen utfordringer?
Ja, i år får vi for lite båter, vi har vel bare 6-8 båter igjen. Det er også mye som skal ryddes opp i for å få oversikt. Alt som er i bestilling og klar for levering vil gå i orden for kundene. Av 30 ansatte får nå 20 tilbake sine jobber. Lokalene som Bergen Båt hadde passer godt til småbåter og båtutstyr så en ny slik forretning ønskes velkommen i huset, men ingenting er avklart her ennå.
Det har vært mye arbeid med å få dette på plass. Princess ledelsen ringte Arne Høvik da han og medeier i et av selskapene sine, Kjell Haugland, var på vei ombord i flyet for mulige nye investeringer i Argentina og Uruguay. De ville ha et raskt svar, om jeg var villig til å gå inn i bransjen igjen og da vi landet i Argentina ringte jeg til dem og sa det er ok, vi er med.
Å holde kontakten fra sør Amerika var vanskelig med ikke noen mobildekning. I dagene etter at vi kom hjem har det vært møter etter møter med bobestyrer og Princess ledelsen, noen ganger til langt på natt. Vi føler vi nå har kommet langt, Olav Stølsli blir den nye daglige leder, Stølsli er også med på eiersiden, han skal ha ansvaret for salg. Jeg selv kommer til å ivareta innkjøp og økonomi
Nå trenger jeg en rolig vinterferie, før jeg må sette meg inn i alt på nytt. Jeg er jo helt ”fersk i gemet nå” smiler Arne Høvik klar for nye utfordringer.
Et siste spørsmål, hva er suksessen til Princess mener du? Du får kvaliteten som på en Mercedes og betaler Ford pris!
Vi takker for tiden og ønsker dere lykke til med Nye Norsk Båtsenter.
NIMBUS gruppen STARTER BÅT PRODUKSJON LOKALT I NORD-AMERIKA
Nimbus Group AB vil starte lokal båtproduksjon av merket Nimbus i Nord-Amerika. Produksjonen vil finne sted ved EdgeWater Power Boats eksisterende produksjonsanlegg i Edgewater, Florida, som ble inkludert i oppkjøpet…
Read More