Båtsans er glad for at en av Norges mest kjente industridesignere, takket ja til å være månedens gjest. Bård Eker er eier og leder av Eker Design, Skandinavias største designhus.
Som eier av også Hydrolift sørger Eker for at kjendisfaktoren er tilstrekkelig høy når det gjelder båtene, flere rojalistiske besøk har han hatt. Eker er også kjent for å være medeier i den svenske supersportsbilen Koenigsegg, hvor målet rett og slett er å produsere verdens raskeste bil. Siste nå i produktportefølje er det Italienske motorsykkelmerket Ducati.
Eker har en utrolig innstilling til utfordringer, spesielt når det kommer til det fartsfylte. Bård Eker er selv verdensmester i offshore klasse 1, og har flere andre uoffisielle fartsrekorder.
Begynnelsen på båtkarrieren ble tøff, da han kjøpte konkursboet til Hydrolift i 2002. Eker jobbet da for Hydrolift Marine med utvikling av det som senere skulle bli den prisbelønte 24–fotsbåten. Tre år senere etter Eker overtok, brant bygget ned og alt de hadde holdt på med, dermed var det tilbake til start.
Det var ikke lett å få inn et ord med mannen som helt klart skilte seg ut denne vårdagen, på Grand Opening av Eker Performance. Kledd som en formel1 kjører i hvitt og rødt, småløp Eker hele tiden mellom alle som ønsket en prat med han.
Vi ble enig om fotografering, litt prat og resten av spørsmålene via email.
Vi spør, hvem er Bård Eker?
Kortfattet er jeg født og oppvokst ved Gamlebyen i Fredrikstad, med to brukskunstnere fra Plus-mijøet som foreldre (sønn av to gullsmeder), utdannet ingeniør og industridesigner, ved Statens håndverks og kunstindustriskole og Pratt institute of design i Brooklyn.
Startet eget designkontor i 1989 og har bygget opp et design- og utviklingsmiljø som har vært involvert i alt fra projektorer og elektroniske målemaskiner til rullestoler, barnevogner, biler, båter og motorsykler.
Blir blir det tid til familien?
Ja jeg prøver så godt jeg kan.
Fortell litt om Hydrolift, hvorfor kjøpte dere det?
Virket som en rimelig håpløs utfordring.
Fikk inntrykk av deg som en person som en som er spesielt opptatt av dine ansatte. Tar vare på arbeideren. Hva er viktig for deg som leder?
At vi lykkes i team. Gjerne med mennesker som selv ikke trodde at de kunne.
Dere er nytenkende, opptatt av god dokumentasjon og digitalisering av produksjonsprosessen.
Imponerende kvalitetssikring, føler du Norske kunder forstår verdien av dette. Er de villig til å betale det?
Ikke alltid i forkant – men veldig ofte etterpå. Som alt annet – så handler det om hvor mye erfaring oppdragsgiveren har fra før av. De som har jobbet med produktutvikling vet ofte hva som kreves og setter pris på høy effektivitet og stor snittscore på å lykkes hver gang.
Hvordan oppfatter du Norsk Båtproduksjon generelt?
Kvalitetsfokuserte og med lang erfaring i å bygge båter. Dette merkes spesielt ift nye produksjonsland som har poppet opp de senere år med langt billigere kostnader. Ofte blir kvaliteten også tilsvarende. Vi skulle bare gjerne hatt et høyere volum for å forsvare de høye kostnadene vi har her.
Kvalitet, service og kundebehandling, hva er dine mål rundt dette?
Det henger nøye sammen. Ved å fokusere rundt det å gi kundene høy kvalitet, ytelse og service tror vi at vi langsiktig kan lykkes i konkurransen mot billigere alternativer.
Båtene blir større og større, ønsker dere å øke fot videre fra 32?
Først ønsker vi å bli enda bedre i det størrelsesområdet vi er. Så får vi se. Det er ikke størrelsen det kommer an på.
Hvor er Hydrolift (Eker Performance) om 5 år?
Forhåpentligvis et langt steg videre men i riktig retning.
Vi takker for praten, og vet at Bård Eker allerede er videre, akkurat som Hydrolifts slagord «Fly without wings».