TIPS OSS
  • NYHETER
  • BÅTNYHETER
  • BÅTGUIDE
  • NAVIGASJON
  • SJØVETT
  • BÅTUTSTYR
  • BÅTMESSER
HAVNERTOPP 10 HAVNER
  • Nyheter
  • Båter
  • Navigasjon
  • Sjøvett
  • Båtmesser
  • Havner
  • Topp 10 Havner

NYHETER

  • Forside
  • Navigasjon
  • Båtutstyr
  • Sjøvett
  • Båtmesser

HAVNER

  • Topp 10 Havner
  • Havner på Vestlandet
  • Havner i Rogaland

ANNET

  • Tips oss
  • Annonsere hos oss?

KONTAKT OSS

Mindeveien 16, 5073 Bergen

TELEFON

+48 402 46 012

E-POST

post@baatsans.no

  • Stig Hvide Smith, generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund, er veldig bekymret for båtlivet med den utviklingen vi ser i mange kommuner nå om dagen

Foto: VB Media (arkivbilde)

Båtforbundet KNBF fortviler over ny reguleringsplan i hovedstaden

03/15/2023
Lise Kalstad
Nyheter

Del:

Tweet
Oslo kommune planlegger å kaste ut 1700 fritidsbåter fra Skøyen, og da blir det en usikker fremtid for fritidsbåtene i Oslo:

– En katastrofe for båtmiljøet i hovedstaden. Byen mister nærheten og kontakten med havet, sier generalsekretær Stig Hvide Smith, Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) i en pressemelding.

Dersom bystyret vedtar reguleringsplanen for Skøyen blir det klager til Statsforvalteren og eventuelt rettslige skritt, skriver advokat Christian Bugge i en omfattende redegjørelse til Byrådsavdelingen for byutvikling.

Båtforbundet (KNBF) har engasjert advokatfirmaet Dalan for å unngå en utkastelse. Årsaken er at det ikke foreligger erstatningsplasser for 1500 båtopplagets plasser og 199 båtplasser i sjøen. Dette er i strid med forutsetningene for områdereguleringen av Skøyen.

Advokat Bugge understreker at «kommunen ikke har adgang til å vedta en reguleringsplan som innebærer flytting av 1500 båtopplagsplasser og 200 båtplasser til en kostnad på potensielt flere hundre millioner kroner uten at det er klarlagt hvordan dette skal finansieres, eller endog om det i det hele tatt lar seg finansiere».

Kostnad på flere hundrede millioner
Konklusjonen til advokat Bugge er klar: På grunn av et ufullstendig juridisk grunnlag fra Oslo kommune må «området som i dag benyttes for båtopplag i Bestumkilen og båtplasser tas foreløpig ut av planforslaget og gis en ny forberedende behandling hvor løsningen for flytting bearbeides og finansieringen klarlegges og sikres før det treffes vedtak».

Planen til Byrådet er å fremme saken for Bystyret så tidlig som mulig etter påske. Etter vedtak i Bystyret er en områderegulering et juridisk bindende dokument. I planforslag «Områderegulering for Skøyen» har Plan- og bygningsetaten (PBE) brutt med mange paragrafer. Advokat Bugge påpeker:  «Hvis kommunen vedtar reguleringsplan som ikke lar seg gjennomføre, er det i strid med plan- og bygningsloven § 3-1, 3. ledd som fastsetter at planleggingen skal bygge på de økonomiske og andre ressursmessige forutsetninger som foreligger».

Advokat Bugge viser også til brudd på kommuneloven 14-1. En bestemmelse som gjør at vedtakets innhold «må medføre ugyldighet». Brudd er det også med kravet til saksopplysning i forvaltningsloven § 17, – «idet sentralt faktum (finansiering) av betydning for vedtakets innhold ikke er opplyst».

Ingen planer for erstatningsplasser
I Områdereguleringen for Skøyen er finansieringen sentral. Det foreligger finansieringsplaner for offentlige tiltak i reguleringen. Men det foreligger ingen planer for hvordan erstatningsplasser for båtopplag og båtplasser skal finansieres og dermed realiseres. Det skal komme seinere, ifølge dokumentene fra PBE. Dette er høyst kritikkverdig, ifølge advokat Bugge.

I sin redegjørelse påpeker advokaten at Oslo kommune bør utrede en «lokkløsning eller underjordisk plan» under blokkene i Bestumkilen. For kommunen er dette en kostnadseffektiv måte for å redusere kommunens kostnader for erstatningsplasser. Dette er et planforslag som båtforeningene på Skøyen tidligere har sendt til PBE, men som ikke har blitt utredet, eller gått videre med av kommunen.

Nye Skøyen skal være bilfritt. Derfor er det ikke behov for to etasjer med garasjeplasser under blokkene og båtene kan fylle de ledige og tomme plassene etter bilene.

Båtene gir rekreasjon og friluftsliv
I over 100 år har båtlivet i Oslofjorden vært en del av hovedstaden sin identitet og trivsel. Et karaktertrekk som bidrar til at landets hovedstad er en attraktiv by å leve i. Fritidsbåtene skaper trivsel, og gir gode muligheter for rekreasjon og friluftsliv.

– En fjerning av båtmiljøer på Skøyen uten erstatningsplasser får store konsekvenser. Oslo er den eneste hovedstaden i Skandinavia som ikke har en fritidsbåt-strategi. Tilrettelegging for fritidsbåter i kystbyer er vanlig, i skandinaviske byer som Stockholm, København og Gøteborg og i andre norske kystbyer, sier generalsekretær Stig Hvide Smith, Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF).

Stockholm har sin «Strategi for fritidsbåtlivet» som gir gode vilkår for småbåthavner, opplag og gjestehavner. Kommunen sørger for levelige økonomiske vilkår for båtforeningene. Generalsekretæren påpeker at i Norge er båtforeningene ideelle foreninger. De drives på frivillig basis, for å holde kostnadene nede. Slik at alle kan skaffe seg båter.

Relaterte saker

Ga nytt støttefartøy til Redningsselskapet

2 dager siden
Sjøvett
Fredag ble Redningsselskapets nyeste fartøy, «Inger Johanne», døpt i Svolvær. Giveren hadde en helt spesiell betingelse da han ga båten. Blant fiskeskøyter og til full jubel ble fredag støttefartøyet «Inger…
Read More

STARTSKUDDET GÅR I DOLVIKEN

4 dager siden
Nyheter
Et sikkert vårtegn er når Princess Yachts Norway sammen med Sandven AS, Knop Marine og Bilskadesenteret samles i Dolviken for å vise frem båter, biler og vannscootere. I Pinsessegården har…
Read More

Nordic Boats åpnet flott ny båtbutikk

5 dager siden
Nyheter
Familien Schøll satser videre og ekspandere på Sotra, denne gangen med flunkende ny og topp moderne båtbutikk. I de gamle lokalene til Europris ved Sartor senter på Straume, kunne Helge…
Read More

Gjennoppstår som Sensar Marine Norway

6 dager siden
Båtutstyr, Nyheter
Sensar Marine måtte i begynnelsen av mars erklære selskapet konkurs, men er raskt tilbake og arbeider med større investorer nå, og de er tilnærmet i vanlig drift Båtsans har spurt…
Read More
Se flere nyheter
           

All informasjon som er publisert på dette nettstedet antas å være korrekt, men kan ikke garanteres.

NYTTIGE LINKER

  • Topp 10 Havner
  • Vestkystparken
  • Sjøfartsdir & Skipsregistrene
  • Blåskjellvarsel
  • Den Norsk Los
  • Båt app

KONTAKT OSS

Telefon

+47 402 46 012

E-post

post@baatsans.no

RSS

RSS-feed

FØLG OSS

Facebook

Annonser
Annonsere hos oss?

Utviklet av Mediehuset Bergen | Alle rettigheter © 2020