Onsdag presenterte Kongelig Norsk Båtforbund Båtlivsundersøkelsen, den viser at fritidsbåt står sterkt i Norge. Vi har nådd den magiske grensen på over 1 million fritidsbåter i Norge, og verdien på båtparken er anslått til 83 mrd NOK. Årlig bruker vi 7,5 milliarder på fritidsbåt.
Ifølge undersøkelsen er det eksakte tallet 1.067.000 fritidsbåter. Dette er en økning på 120.000 siden forrige måling i 2018
Svært mange opplever at båtlivet generelt gir helsebot, og det er en svak økning i andel overnattinger i båt. Mer en 30% foretrekker å overnatte i naturhavn, mens 29% i gjestehavn.
Det kom også frem at 7,4 % vurderer at det er svært aktuelt å kjøpe ny båt, og over dobbelt så mange, 15,3 % sier det er aktuelt å kjøpe brukt.
I årets undersøkelse er det tre viktigste innsikter og funn oppsummert i presentasjonen av KNBF på denne måten.
1. Fritidsbåtlivet i endring og vekst
Flere båter, med reduksjon for noen båttyper og økning for andre. Andel og antall av mindre båttyper økende med flere titalls tusen kajakker (primært) og kanoer. Antall motorbåter uten overnattingsmuligheter er økende over tid, antallet med overnattingsmuligheter synkende.
2. Økt fokus på egen sikkerhet
Påbudet om bruk av flytevest i båter under 8 meter virker, og fortsatt positiv utvikling: Nesten 7 av 10 bruker alltid godkjent flyteplagg. De med motorbåt uten overnatting er flinkest, nesten 8 av 10 benytter alltid flyteplagg (2011 færre enn halvparten i denne gruppen). Fokus på egen sikkerhet om bord er dermed bedre ivaretatt enn tidligere.
3. El-båt seiler opp
Fortsatt få med el-båt, men andelen er økende. Nesten 1 av 5 i gruppen som vurderer å kjøpe båt ila. neste 5 år vil vurdere el-båt. Barrierer er kort rekkevidde og manglende lademuligheter. Drivere er at slike båter er miljøvennlige og stillegående. Det planlegges 400 nye ladeplasser mellom Norge og Sverige (NRK 18.01.23), samt at batterier blir billigere og bedre. Det vil trolig stimulere ytterligere
Hele undersøkelsen kan leses her