TIPS OSS
  • NYHETER
  • BÅTNYHETER
  • BÅTGUIDE
  • NAVIGASJON
  • SJØVETT
  • BÅTUTSTYR
  • BÅTMESSER
HAVNERTOPP 10 HAVNER
  • Nyheter
  • Båter
  • Navigasjon
  • Sjøvett
  • Båtmesser
  • Havner
  • Topp 10 Havner

NYHETER

  • Forside
  • Navigasjon
  • Båtutstyr
  • Sjøvett
  • Båtmesser

HAVNER

  • Topp 10 Havner
  • Havner på Vestlandet
  • Havner i Rogaland

ANNET

  • Tips oss
  • Annonsere hos oss?

KONTAKT OSS

Mindeveien 16, 5073 Bergen

TELEFON

+48 402 46 012

E-POST

post@baatsans.no

BÅTPASSASJERER DÅRLIG SIKRET!

12/12/2017
Frank Kalstad
Sjøvett

Del:

Tweet

Passasjerer på norske skip er dårlig sikret dersom båten forliser og de havner i sjøen, mener rådgivningsfirmaet ErgoPro.

– Det er et dilemma at mannskapet på båtene er utstyrt med redningsdrakter, mens passasjerene kun har termiske vester, som beskytter minimalt mot kulde, sier Arvid Påsche i ErgoPro. Rådgivningsfirmaet utfører tester som danner grunnlaget for sertifisering og godkjenning av maritimt redningsutstyr. Skulle en ferge eller et cruiseskip gå ned, og passasjerene havne i sjøen, er de prisgitt at de blir plukket opp relativt raskt for å overleve dersom vannet er kaldt. Mannskapet derimot, som har redningsdrakter tilgjengelig, ligger bedre an.

– Temperaturen i norsk farvann ligger nærmere fire enn femten grader det meste av året. Møtet med så kaldt vann kan føre til kuldesjokk, nedkjøling og drukning. Er vannet under ti grader, fryser man i hjel i løpet av få minutter, sier Påsche.

Ifølge Påsche burde det internasjonale regelverket, Polarkoden, utvides til å gjelde all skipstrafikk i Norge.

– Polarkoden setter blant annet krav til sikkerhetsutstyr ombord på alle typer fartøy som ferdes i polare strøk. Det er påbudt med både redningsdrakter og redningsvester til mannskap og passasjerer. I Norge er det kun krav til termiske vester for passasjerene, sier han.

Potensiell katastrofe
Torbjørn Svensen i Hansen Protection, en av verdens ledende produsenter av sikkerhetsutstyr til sjøs, er enig i at regelverket bør gjelde også for Norge.

– Det er et paradoks at det er ulike regler som gjelder på hver side av grensen som definerer polarsonen. Vannet er like kaldt på begge sider, sier han. Han mener båtpassasjerer stoler alt for mye på sikkerheten om bord.

– Folk føler seg trygge når de ferdes med en større båt eller et skip. Men selv om passasjerfartøyet har et evakueringssystem med livbåter, er det ikke gitt at alt går etter planen hvis det skjer en ulykke, sier han.

Ifølge Svensen bør alle skip som frakter passasjerer være utstyrt med redningsdrakter og enkle redningsvester til alle ombord.

– Selv om en termisk vest gir noe beskyttelse mot kulde, blir man like våt. For å overleve i kaldt vann er det avgjørende å holde seg tørr, sier Svensen i en pressemelding

Med en enkel redningsdrakt kan en person holde seg varm og tørr i opptil en time i vann som holder rundt fire grader.

Passasjerdrakter
En standard passasjerdrakt kan vakuumpakkes og tar liten plass. Hurtigruten og Torghatten Nord har gått til anskaffelse av draktene, men de færreste passasjerbåter har slikt utstyr ombord.

– Mannskapet har som regel både en redningsdrakt og en overlevelsesdrakt tilgjengelig, som er vel og bra. Det gjør at de har hele 10 til 20 ganger større sjanse for å overleve i kaldt vann enn passasjerene, sier Svensen.
Han håper passasjerenes sikkerhet vil bli prioritert høyere i fremtiden, og at redningsdrakter til alle passasjerer som ferdes med båtene blir påbudt. En båt som frakter mer enn 12 personer i tillegg til mannskap, defineres som et passasjerfartøy.

Relaterte saker

SEADECK – Ny spennende hybridserie fra Azimut

1 dag siden
Båtnyheter
Seadeck-serien tilbyr det mest effektive skroget som noen gang er designet av Azimut, den introduserer et nytt konsept på markedet, en familiebåt for lengre opphold ombord med god plass og…
Read More

Båtlivet generelt gir helsebot

3 dager siden
Nyheter
Onsdag presenterte Kongelig Norsk Båtforbund Båtlivsundersøkelsen, den viser at fritidsbåt står sterkt i Norge. Vi har nådd den magiske grensen på over 1 million fritidsbåter i Norge, og verdien på…
Read More

Farsund er årets Båtkommune!

3 dager siden
Båtnyheter
En stolt ordfører og en unik Vekter tok imot den gjeve prisen som Norges beste båtkommune i Sjøfartsdirektoratet kantine, i forkant av Fritidsbåtkonferansen. Kysten har så mye historie og fantastiske…
Read More

Nye satsninger hos Bergen Marine

4 dager siden
Båtnyheter, Båtutstyr
Norges største båtforhandler satser videre på flere felt, og har nylig åpnet topp moderne verksedshall for plastskade reparasjoner. Bergen Marine planlegger å ta mer tak i bruktbåtmarkedet, spesielt på nyere…
Read More
Se flere nyheter
           

All informasjon som er publisert på dette nettstedet antas å være korrekt, men kan ikke garanteres.

NYTTIGE LINKER

  • Topp 10 Havner
  • Vestkystparken
  • Sjøfartsdir & Skipsregistrene
  • Blåskjellvarsel
  • Den Norsk Los
  • Båt app

KONTAKT OSS

Telefon

+47 402 46 012

E-post

post@baatsans.no

RSS

RSS-feed

FØLG OSS

Facebook

Annonser
Annonsere hos oss?

Utviklet av Mediehuset Bergen | Alle rettigheter © 2020