På lørdag starter «Båtmässan» i Gøteborg, og trenden gjenspeiler seg tydelig på messegulvet blant utstillerne. Det svenske båtbransjeforbundet Sweboat, forteller at salget av store båter på over 8 meter, økte med ca 10% i fjor.
De forteller at i 2019 ble det solgt ca 400 luksusbåter, som kostet over to millioner kroner i Sverige.
Mats Eriksson, daglig leder i det Svenske båtbransjeforbundet, forteller at de små båtene fortsatt dominerer, men omsetningen har ikke økt nevneverdig. Over 8 meter derimot, har det økt med 10%.
Totalt ble det solgt ca 20 000 båter i Sverige i fjor. Mesteparten er mindre dagsturbåter, og letthåndterlige familiebåter, men det ble solgt omtrent 300 fritidsbåter og ca 100 seilbåter i to millionersklassen. Det er noe mer enn tidligere, og Mats Eriksson tror økningen fremfor alt er at de har hatt noen gode år, med bra økonomi i Sverige, og en ekstremt varm og fin sommer i 2018, som lokket flere ut på sjøen og har gitt økt kjøpelyst.
På båtmessen i Gøteborg, gjenspeiles de trender som er innen båtbransjen akkurat nå, forteller arrangøren.
– 30-talls av de drygt 400 båtmodellene som vises, er store båter over 30 fot, hvilket er flere enn i fjor. På seilbåtsiden er det den 6,8 meter brede katamaranen Lagoon 40 som skiller seg ut. Mesen viser også den økende interessen for å dele båt, og fremfor alt eie en andel i en charterseilbåt på varmere breddegrader.
Milliardbransje
Totalt omsetter båtbransjen for mellom 5-6 milliarder hvert år i Sverige.
– Av bransjens totale omsetning stod nybåtsalget for rundt 3 milliarder i fjor. De resterende 2-3 milliarder er motorer, service, reparasjoner, tjenester og tilbehør. Det vi ser fremfor alt er at servicedelen har økt, og flere leverer inn båtene for polering, vinterlagring og annen service, sier Mats Eriksson.
I Sverige er fortsatt etterspørsel etter seilbåter fortsatt lav, men de som selges er store bekvemme seilbåter. Aller best selger styrhusbåtene, dvs mindre dagsturbåter og typiske små båter. Mer enn halvparten av alt båtsalg står de for.
Elbåter vokser langsomt
Noe som mange håpet på var at det skulle bli en ny trend med elbåter. Under messen presenteres fem ulike modeller
– Dessverre har ikke elbåter slått igjennom enda, men de kommer til å komme. Det ble solgt ca 1000 elmotorer i fjor, mest til seilbåter og de som har små robåter, gummibåter og lignende. Til tross for at det finnes elmotorer med opp til 70 hestekrefter, er det fremdeles få motorbåtseiere som velger det, mye på grunn av at prisene på batteri er ganske høyt, forteller Mats Eriksson.
Båtbransjen arbeider for å minske miljøpåvirkning på andre måter, blant annet med å lage letter og tynnere skrog, som gir mindre motstand og som har mindre drivstoff forbruk. Det har også kommet et renere drivstoff på markedet. Under messen presenterer blant annet Enerigfabrikken sitt nye HVO-drivstoff, forteller arrangøren
Svensk Båtbransje tall 2019
(Tallene er foreløpige og basert på statistikk til og med oktober 2019 samt et estimat for resten av 2019)
Bransjens totale omsetning
(båt, service, tjenester, tilbehør og drivstoff): Cirka 5,5 milliarder svenske kroner
Salg av båter: Cirka 3 milliarder svenske kroner
Totalt antall solgte båter: ca 20 000
Antallet solgte motorbåter: cirka 15 000
Antallet solgte seilbåter: Cirka 100
Antallet solgte elmotorer: ca 1000
Antallet solgte elbåter: Cirka 50
Antallet solgte båter over 2 millioner kroner: Cirka 400
(Kilde: Sweboat)