Det spesielle med båten om vi starter helt fremme i baugen er at den har fått en V baug, som gjør at det blir bedre plass. Det er også laget rom for en stor solseng, og bak den en sittegruppe. Det hele kan dekkes med en bimini for varme dager og litt skygge.
Tar vi flybridgen for oss, har de valgt å lage en solseng som nærmest omkranser førerposisjonen. Da er fører i kontakt med gjestene hele tiden, og de ligger skjermet bak vindskjermen. Det er en wetbar med grill til å servere gjestene i den uformede sittegruppen på «taket». Her kan bordet senkes, skyves og tilpasses alle mulige scenarier. Også her kan du få en bimini med ledlys for kvelds kos og bespisning. Et annet alternativ er å få den faste varianten som ekstrautstyr.
Gjennomtenkt er også akterdekket som har utgang til badeplattform og trapp opp til flybridge på styrbord side, det frigjør plass til et stort spisebord rundt den L formede sofagruppen. Det er også laget en delikat bar for servering av forfriskninger på babordside, her er isbitmaskin og flaskekjøler.
Det er også laget plass til en mannskaps lugar akter, som virker mindre klaustrofobisk enn mange andre på tilsvarende båter vi har sett. Inngang til den fra badeplattform.
Pantry finner du rett innenfor de store glassdørene. Full størrelse på kjøl og fryseskap. Vask, induskjonsplate, oppvaskmaskin, vask og rikelig med lagring er noe de har lagt vekt på. To trinn opp og du kommer til en delikat salong, med store vinduer som gir godt med sikt i alle retninger. Førerposisjon med 2 seter i fartsretning.
De har valgt pod fremdrift, som gjør at motorene kan stå lavere, og balansen i båten får et lavere tyngdepunkt. Dette frigjør også mye plass som eiere av båten får nytte av under dekk. En midtsilt masterkabin, med eget baderom og en VIP-kabin i baug, og en sidekabin med to enkeltsenger. Du kan også få en ekstra dobbeltseng oppe i salongen, da bordet kan senkes og rees opp til gjester.
Fargene som går igjennom hele båten er bronsefarget, og ellers er det mye lyst tre og ingen steder har de valgt «glossy», alt er i matt moderne og lekker design, så slipper du å gå og tørke fingermerker hele dagen.
Fremdrift
For den morsomme delen er båten utrustet med 2 x VolvoPenta IPS 950, 725 hk hver. Dette gir en toppfart på 31 knop, marsjfart er hele 27 knop. Med tanker som rommer 2400 liter drivstoff har du en rekkevidde på 265 nautiske mil, med en fart på 26 knop. På grunn av IPS har du mer kraft, mindre vibrasjon og støy i båten, samt mer drivstoffvennlig. Du kan bruke joystick styring og de har Garmin sitt navigasjonspanel 100% integrert. Oversiktlig og svært brukervennlig, nesten som på en smart mobil.
Det nye skroget de har utviklet virker som det gir båten en særdeles myk og lett gange. De har også en Seakeeper gyro installert so ekstra komfort.
En spesielt gjennomtenkt nyhet fra Azimut, med fokus på langrings utnyttelse av alle «tomrom» i båten. Selv et Walk-in-closet i masterkabin.
Sist oppdatert: 10.09.2021