For enhver båtentusiast er det alltid like spennende å ta båten på land etter endt sesong. Hvordan ser undervannsskroget ut? Er det tæringer i beslag, propeller og/eller propellaksel?
Etter tips fra Svein Laastad på Marinesenteret i Bergen fikk vi anbefaling om å hilse på Jack Monsen hos Beme Corrosion International AS. Han produserer den best zinken, uten tvil!
Zink, kvalitets zink som leveres til Pincess Yacht’s handles hos Jack Monsen med ”Head Office” på Os, rett utenfor Bergen.
Ja, Norsk Båtsenter kom til oss som importør i starten og klagde på korrosjon på propellene, da ble vi leverandør av zink til dem.
Når Monsen kommer på flyt er han ikke lett å stoppe.
Latteren sitter løst. » Jeg har en god historie om en som kjøpte Zink. Han var veldig patriot og handlet alltid zink samme sted, men var så plaget med korrosjon på båtene. Jeg ba han prøve min. Etter mye om og men kjøpte han hos meg. Etter 2 ½ år ringte han – Monsen for en dårlig zink du solgte meg, den forrige jeg hadde varte i 10 år og din er allerede smuldret bort??» Ler han ivrig videre.
Et fantastisk spennende liv med produksjonslokaler i Skandinavia – Europa – Dubai – Singapore – China, og nå starter de også opp i Vietnam. (For dem som ikke vet skal zink ”spises opp” – zink skal ikke se like bra ut år etter år)
BEME’s sortiment av zinkanoder er spesialdesignet for lystbåter fra ca. 15 fot opptil ca 50 fot. BEME zinkanoder type HZ-2, HZ-5 og HZ-10 anvendes for korrosjonsbeskyttelse av stålror, rorbeslag, stevnbeslag, jernkjøler og andre jern- og metalldeler under vannlinjen.
For å få en effektiv beskyttelse av ror, propeller og kjøl, er det meget viktig at anodene produseres av 99,995% ren zink, som legeres med små mengder andre metaller. Anodelegeringen skal oppfylle de krav som den amerikanske marinenorm U.S.MIL. spec 18001K stiller til zinkanoder. Det er helt avgjørende for et effektivt anodesystem at der ikke brukes uren Zink. Resultatet vil da bli at zinkanodene etter få ukers opphold i havvann passiviseres, dvs. de slutter å tæres og avgir ikke lenger den nødvendige strøm til de områdene som skal beskyttes.
BEME zinkanoder er billig verdiforsikring, og er garantert virksomme i hele anodens levetid.
Lønner det seg å drive dette her i Norge? «Tja, vi er 5 ansatte her, har en patentert måte å lage zinken på og smarte former. Vi levere til Volvo Penta motorer, Mercruiser og mange flere.
Hoved kundene deres er tankship og yrkesbåter, Frank Mohn er en av deres storkunder.
Det mangler heller ikke på priser og anerkjennelse.
Vinner av The only Patented and Ultimate Anode ConceptFor Corrosion Protection in Water Ballast Tanks.
Les mer om firmaet på deres hjemmeside.
Vi ble veldig imponert over firmaet, og Jack Monsen som driver dette på Vestlandet! Jack Monsen er absolutt enn mann BaatSans vil presentere som en månedens gjest.