Når importør Erling Sande har mottatt deres første leveranse av verdens kraftigste utenbords dieselmotor er det ikke uten store forventinger, og produktsjef Svein Magnus Abrahamsen tester i disse dager motoren, på en Capelli Tempest 900 rib.
Nyheten, en Cox CXO 300 diesel, er som navnet tilsier på 300 hk og har et dreiemoment på 650 NM, en 4,4 liters V8 med vertikal drivlinje og twin-turbo.
Det er neste utrolig at man kan komprimere en dieselmotor under et så lite og nett deksel, men det har det privateide britiske selskapet klart. Selskapet ble etablert i 2007 for å utvikle og produsere kompakte, lettvekts dieselmotorer ved hjelp av Formel 1- teknologi. Cox har bruk ett tiår og over 1 milliard kroner på å utvikle en diesel påhengsmotor for å fylle et vakuum ute i det marine markedet.
Abrahamsen, forteller at de er imponert og ser at under karbonfiber dekselet er det høy kvalitet. Vi har testet motoren med litt forskjellige propeller og etter er fin ettermiddag i går kunne vi ligge i 30 knop med 3000 omdreininger og da konsumerte den 30 l i timen. En virkelig sterk og solid påhengsmotor, er opplevelsen vi sitter igjen med.
Motoren er ment for det kommersielle markedet og det er helt klart at de har mye å spare på en slik type motor. Bruker du båten 1000 timer i året, er motoren innspart. Seviceintervallene er også 2,5 ganger lengre sammenlignet med konvensjonelle utenbordsmotorer. De har lagt seg på samme linje som Volvo Penta med tilgjengelige teknikere klare til å hjelpe deg 24/7 om noe skulle inntreffe.
Motoren vil komme for salg i et dedikert forhandler nettverk langs den Norske kyst fra høsten 2020
Teknisk:
CXO300 med dieseldrift
Boring x slag. 84 x 98,5 mm
Ratio 1 (Propeller speed): 1.23:1
Ratio 2 (propeller speed): 1.46:1
Peak torque Nm: 650
Aspiration: Twin-turbo
Slagvolum (ccm) 4400
Sylindre 8 sylindre
Effekt (HK) 300
Effekt (kW) 224
Stammelengde 25″, 30″ eller 35″
Vekt (kg) 393
Farge: Sort eller hvit