Fritidsbåten Strana viser hva et nordisk team kan prestere når man integrerer det beste av Svensk kompetanse rundt lettdreven skrogteknologi og batterikonstruksjon, i kombinasjon med en unik elmotorpod utviklet i Norge.
Jomfruturen skal Strana ta på Gøta Kanal i juli måned, og på den 19 mil lange kanalen skal elbåten ferdes kun på lading fra start.
«Skroget er spesialdesignet for elektrisk fremdrift og tester viser at Strana har en teoretisk rekkevidde på hele 200 sjømil», forteller Gordon Strömfelt i Strana teamet. De har som målsetting og ta hele Gøtakanalen uten å måtte lade på turen.
«Oppskriften vår har vært å knytte til oss den beste nordiske kompetansen i et lite team, forklarer Arne Lindström», gründer og Daglig leder i Strana Orust e-Boats i en pressemelding.
At jomfruturen går i Gøtakanalen gir mange båteiere, som er interessert i fossilfri transport, muligheten til å stifte nærmere bekjentskap med el-båten. Turen er beregnet å gå fra 19 juli til 25 juli.
Rekkevidde på opp til 200 nm
I følge produsenten skal Strana vise at el-båter ikke behøver å være komplisert og dyre i innkjøp. El-båten har en rekkevidde på opp til 200 nm på en ladning i 5 knops fart. Med 75% gasspådrag går båten 10 knop, og da kommer man ca 65 nm. Strana kan hastighetsbegrenses til maks 15 knop ved båtutleie. Skroget er ekstremt lettdrevet og enkelt å manøvrere via elmotorpoden
Oppsummert:
• Lengde 7 m.
• Bredde 2,25 m.
• Båten veier ca 950 kg
• 6-8 personer
• Batteri: 20kWh / 40 kwh
• Helt stille fremdrift
• Strana er designet av det kjente Svenske Mannerfelt Design Team.
• Elektrisk drivline i toppklasse fra Norske Seadrive
• Ved siden av direkte salg av båten skal Strana også inngå i en båtpool for utleie i noen timer eller døgn