Med nye First 36 kan du seile i en fart på 9,10 eller 11 knop i stedet for i deplasement fart på 5,6 eller 7 knop, båten planer ved 9 knop og dette gjør seiling enda morsommere og øker radiusen din.
Beneteau forteller at de er stolt over å ha produsert den raske seilbåten.
Dette er en helt ny serie innen høy-ytelse, som vi har store forventinger til.
-«Vi tror du vil seile mer»
Du vil ikke bare like å seile mer med denne båten. Du vil også bruke mer tid
under seil.
Nautic Norway
Vi har snakket med den Norske Beneteau importør i Norge, Ørjan Wollertsen, som forteller at verftet har lagt veldig mye arbeid ned i First 36. Selv skal han snart ned å teste seilbåten, noe han ser veldig frem til. Båten skal på en måte «erstatte» den legendariske First 40,7.
Fra 2000 til år 2008 var legendariske First 40,7 virkelig i skuddet. I løpet av den perioden ble det solgt hele 43 stykk av den bare i Norge. En veldig populær seilbåt, som fortsatt er «hot» på bruktbåtmarkedet og regattabanen, forteller Wollertsen. De er kjent for gode og raske seilegenskaper, men fungerer også godt til familekrusing. Det er dette som gjør båtene så populær, at de passer like godt til begge deler, forteller han.
Når det igjen skulle produseres en ny First, har alle kjent på presset at nå måtte de levere en ny høyt presterende seilbåt. Innen en rimelig penge, en skikkelig flerbruks seilbåt.
Beneteaus marin arkitekt Sam Manuard har utviklet prosjektet. Etter det ble designet gitt til PURE Design & Engineering, et team som er kjent for å beregne og kalkulere strukturelle ytelser for America´s Cup båter, med andre ord verdens raskeste båter.
Båten er bygget i Slovenia med teamet til Beneteau og Seascape som Beneteau kjøpte for noen år siden. Her har de sammen med design Lorenzo Argento og Gigodesign tikket inn de magiske boksene for en ny suksessformel mellom krusing og regatta.
Oppdraget til teamet bak First 36 var å ufarliggjøre det å seile fort. Skroget og styresystem er balansert så godt at båten kan presses skikkelig hardt. Du kan styre First 36 med fingertuppen i hard motvind like godt som en planlagt rask bølgedal.
Hele båten er vakuum-infusion, full-kjernet GRP-komposittstruktur – inkludert skott og de fleste interiørdeler. Nesten alle interiørelementer bidrar til den strukturelle styrken til båten.
First 36 er designet for å passe en rekke seilarter som, krusing med familie og venner, shorthanded seiling, klubbracing eller distanseracing med fullt mannskap.
Smart er det at i krusingmodus er cockpiten utstyrt med avtakbare deler som gjør at man kan forlenge sittebenkene og bordet tas lett opp/ eventuelt av. Dette forvandler cockpiten til et mer lounge- aktig, avslappende miljø, enn når man er i regatta modus.
Under dekk har de «gjenoppfunnet» layout fra den legendariske First 40,7. Dens enorme volum kommer som et naturlig resultat av de moderne- og optimerte linjene i skroget.
Selv om det meste av interiøret er strukturelle elementer i vakuuminfusion GRP, har de brukt varmt tre på dørk, dører, bord og pynt. Glatt innerliner, samt lyssetting skaper en atmosfære hvor du vil trives før, underveis, og etter seiling.
Pantryøyen er frittstående og inneholder et stort kjøleskap, den kan kobles til pantry med et avtagbart skjærebrett. Praktisk og enkelt
Badet er redusert, på grunn av en sammenleggbar vask. I de to flerbruks akter lugarene kan 2 personer i hver kabin fint sove. De kan enkelt endres til enorme oppbevaringsrom ved behov.
Teknisk:
Lengde: 11,00 m
Bredde: 3,80 m
Vekt: 4800 kg
Standard kjøl: 2,25 m
Ballast: 1550 kg
Upvind Seil Areal: 80 m2
Downwind Seil Areal: 180 m2
Naval Arkitekt: Sam Manuard
Design: Lorenzo Argento
Structural Engineering: Pure Design & Engineering
Interior Design: Gigo Design
Concept, R&D: Beneteau & Seascape