Vi så Saga 385 for første gang i Düsseldorf tidligere i år og lot oss begeistre, og vi ble ikke skuffet etter en tur ombord etter den ble sjøsatt.
Hos forhandler Bergen Marine ligger stoltheten som er bygget på familebredriftens eget anlegg i Selje. Her har de bygget båt i mer enn 60 år, og det kan merkes på hele båten at de kan sitt fag.
Dette er en båt hele familien og venner vil trives ombord i, sammen med reder. Man har flere fine soner i båten. Den ene finner vi ute på akterdekket, en stor sittegruppe. Videre inn i båten til nok en stor u-formet salong på babord side. Ved å senke bordet kan du få ekstra soveplass til to. På styrbord side er en den store pantryen med generøse skap og god diskplass.
Førersetet er solid med sidestøtter og god støtte til føttene, en førerplass som innbyr til langtur enten man vil sitte eller stå. På babord side er den smarte vendbare ryggen for to personer til i fartsretning. Her sitter passasjerene høyt og behagelig med god sikt i alle retninger. Skinner solen er det bare å åpne de store taklukene og nyte turen lunt under åpen himmel.
Soliditet og sikkerhet kan den Norske produsenten gjerne skryte over, for her er det tydelig at båten er laget for å tåle sjø sammen med mannskapet ombord. Avrundete kanter på bord og skap, slik at ingen skal slå seg. Et stort pluss for rikelig med rekker og håndtak overalt i båten, som er veldig kjærkomment når bølgene kommer uventet eller ventet.
Under dekk kan reder og gjestene også trives på turen og sove godt, enten i dobbeltkabinen i baug eller den store midtkabinen med plass til hele ungeflokken eller et vennepar. Badet er stort og godt med egen dusjsone.
Den halvplandende båten er heller ingen sinke på fjorden, og vi fikk den 7 tonns tunge båten opp i hele 28 knop. Men det er ikke der man skal ligge på ferie tur, da kruser man fint i 22 knop eller mindre. Akslingsbåten er god å navigere i de ulike fartsregistrene, og retningsstødig i lav fart.
Dette er helt klart en solid oppgradering og badeplattformen som er integrert i skroget er gedigen. Med forlenget vannlinje får man mer løft bak og lettere drift i lav fart, og man får enda større stuverom under dekk. I den store badeplattformen er det også muligheter for å ha en vannscooter eller jolle på stativ. Det er integrert og skjult ankervinsj i badeplattformen og badestige.
Prismessig er båten konkurransedyktig med en startpris fra 3 869 000, og dette er garantert et godt båtkjøp som hele familien vil være fornøyd med.
Les fakta om båten i båtguiden til Båtsans her
Båten var utrustet med Volvo Penta D6-480, som er et god valg til denne båten