I går kom tallene fra Finnboat for finsk båtbransje som viser at omsetningen i 2021 økte med formidable 40% for bransjen, og båteksporten hadde tidenes rekord.
Den Finske båtbransjen sysselsetter ca 3500 personer og Finnboat (Finsk Båtbransjeforbund), forteller at medlemsbedriftene omsetter for nesten 1 milliard euro.
Det er fortsatt vi naboene Norge, sammen med Sverige som er størst på import fra Finland i småbåtsegmentet. Bransjen forteller at eksporten til Norge steg med 21 % og til Sverige 26 %, med drygt 6000 båter til sistnevnte.
Britiske Jomfruøyene kom på andre plass, men det var takket være luksus yachtene.
Økning i handel av småbåter under 5,5 meter med utenbordsmotorer i Finland er tosifret, for andre året på rad. Det sier litt om båt- og hyttelivets betydning for Finnene under koronatiden, forteller Jarkko Pajusalo, fungerende direktør for Båtbransjens sentralforbund Finnboat.
Den internasjonale handelen dro seg meget godt opp og etterspørsel etter båter oversteg tilbudet globalt. Tollverdien på båteksporten steg med 55% og tollstatistikken på eksporterte båter hadde en verdi på nesten 400 millioner euro. De eksporteres nesten 13 000 båter til 47 land. Totalt eksporteres 76% av den Finske båtprodusksjonen.
Russland
Handelen med Russland er ikke som helhet betydelig for Finsk båtbransje, men har vokst de siste årene. Av den 16 millioners store eksporten til Russland utgjorde neste en tredjedel videre eksport av vannscootere, med det ble også eksportert motorbåter, med motorer og båtutstyr til en verdi av 5 millioner euro.
Russlands angrep mot Ukraina 24.2.2022 har langt gående innvirkninger på bransjen. Tillitten er ødelagt og det som følges av restriksjoner kan få varehandelen i en vanskelig situasjon som kan ta flere tiår og gjenopprette.
Rekord eksport av Luksusyachter
Eksport suksessen for produsentene av luksusyachter i Österbotten fortsetter, og i 2021 ble det levert rekordmange yachter fra Jakobstad-området til utlandet. Verdien på båtene steg til nesten 200 millioner euro.
Det største eksportmarkedet i 2021 var De Britiske Jomfruøyene med tre seilbåter til en samlet verdi av 86 millioner euro. På andreplass kommer Italia med fire seilbåter til en verdi av 27 millioner euro. Malta var tredje i eksportmarkedene for seilbåter med levering av en båt verdt 22 millioner euro.
Båtregistrering i Finland steg med drygt 8%
For andre år på rad var innenlandsbåthandelen usedvanlig sterk. I fjor ble det registrert over 5000 nye vannskutere og de så de største veksttallene blant små motorbåter. Motorbåter under 5,5 m førstegang registrert, kom opp i 2023, som er 14 % flere enn i 2020. Sammenlignet med 2018 er veksten på hele 43 % og blant motorbåtene totalt 36 %.
Selv om trenden i lang tid har vært økende gjennomsnittlig størrelse på båtene, har veksten i motorbåters førstegangs registrering i perioden 2018-2021 vært av båter på under 9 m. 98 % av motorbåter som førstegang ble registrert i 2021 var 9 m og under.
23 nye seilbåter ble registrert for første gang i Finland, d.v.s. bare én mer enn i fjor. Til sammenligning ble det registrert for første gang i Finland 57 motorbåter i størrelsesklassen over 10 m. Salget av nye seilbåter ser ut til å ha stabilisert seg på dette nivået på rundt tjue båter, samtidig som megling av brukte båter også har blitt en stadig større internasjonal handel, som har gjort at muligens flere personer anskaffelser seg en lite brukt seilbåt fra utlandet.
Bruktbåthandelen er fortsatt høy.
Ifølge båtregisteret som Traficom fører, ble det registrert eierskifter av over 28.000 båter, mye likt som i 2020. Den eksepsjonelt sterke innenlandske etterspørselen har holdt bruktbåt handelen de siste to årene på et nivå på vel 30 % høyere enn i 2019.
Registrering
Fritidsfartøyer førstegangs registrert i Finland 2017–2021 (Traficom):
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Motorbåter: | 2753 | 2715 | 2773 | 3361 | 3700 |
Seilbåter: | 12 | 15 | 26 | 22 | 23 |
Gummibåt/RIB: | 67 | 52 | 68 | 68 | 104 |
Vannscooter: | 692 | 1005 | 1086 | 1272 | 1276 |
Andre: | 53 | 57 | 45 | 46 | 64 |
Totalt: | 3577 | 3844 | 3998 | 4769 | 5167 |
Eksport statistikk over de 10 største land i 2021:
Mill € | Antall | Økning-% | |
Sverige | 95,1 | 6244 | 25,6 % |
Britiske Jomfruøyene | 85,7 | 3 | – |
Norge | 58,2 | 3346 | 20,7 % |
Italia | 26,8 | 8 | 99,8 % |
Malta | 22,4 | 1 | – |
Russland | 15,8 | 1238 | 44,4 % |
Tyskland | 13,8 | 525 | -14,2 % |
Storbritania | 12,4 | 123 | -67,1 % |
Frankrike | 11 | 130 | 84,2 % |
Sveits | 7,6 | 94 | 67,6 % |
Total eksport | 397,5 | 12630 | 55,2 % |
Import statistikk over de 5 største land 2021:
Mill € | Antall | Økning -% | |
Mexico | 47,2 | 6087 | 68 % |
Polen | 11,6 | 396 | 18,1 % |
Sverige | 3,6 | 528 | 62,2 % |
USA | 2,3 | 352 | -13,6 % |
Storbritannia | 2,1 | 499 | -52,2 % |
Total eksport | 78,2 | 14314 | 42,6 % |
Bedriftenes omsetning
Finnboats medlemsbedrifters omsetning 2021 i millioner euro (moms 0 %, i henhold til produsent- og importørpriser):
FINLAND | EXPORT | TOTALT | ||||
Båter | 137 | (+8 %) | 442 | (+62 %) | 579 | (+45 %) |
Utstyr * | 90 | (+47 %) | 45 | (+133 %) | 136 | (+67 %) |
Motorer | 87 | (+5 %) | 26 | (+22 %) | 114 | (+9 %) |
Tjenester o.l. | 57 | (+35 %) | 5 | (+0 %) | 61 | (+30 %) |
Totalt | 371 | (+18 %) | 518 | (+62 %) | 889 | (+40 %) |
Hele bransjen totalt 889 mill. € (+40 %)
* (inkl. råvarer og prosjektleveranser)
Båtbransjens konjunkturbarometer spår at veksten og den gode sysselsettingen vil fortsette
Finnboat har tradisjonelt sett foretatt en undersøkelse blant sine medlemmer om planene rundt salg og bemanning i 2022. Båtbransjens konjunkturundersøkelse for 2022 spår positive utsikter: Det er anslått at salget vil øke i 49 prosent av bedriftene, og 41 prosent mener at de vil forbli uendret.
Sysselsettingen forventes å holdes på et godt nivå. 70 % av bedriftene anslår at størrelsen på staben vil forbli uendret og 26 % anslår at staben vil vokse i løpet av året 2022. Kun 4 % av bedriftene anslår at staben vil gå ned.
Ved tolkning av barometeret er det verdt å merke seg at forespørselen ble fremsatt før Russland angrep Ukraina. Krigen har vidtrekkende implikasjoner for verdensøkonomien og forbrukernes kjøpsatferd, så den har uunngåelig også betydning for båtindustrien.
Kilde: Finnboat