Evoy har lansert sin nye elektriske innenbordsmotor Hurricane G2 og første båt med den nye motorinnstallasjonen er en Goldfish X9
I forrige uke ble båten døpt ved Aker Brygge i Oslo.
Evoy teamet fra Florø fortsetter å vokse, og fra et team på 5 er de i dag 30 stykker. Nylig lanserte det neste generasjon Hurricane elektriske innenbordsmotor. Nå har motoren blitt innstallert i en Goldfish X9 og farten er bekreftet at den overgår første versjon av Evoy1 som oppnådde 55 knop.
Leif A. Stavøstrand, daglig leder og medgründer av Evoy er svært fornøyd med samarbeidet mellom dem og produsenten bak det Norske båtmerket Goldfish.
Evoy har blitt kjent for sine kraftige elektriske båtmotorer både innenbords og utenbords, som har et effektområde fra 120 hk til 800 hk.
Evoys Hurricane elektriske innenbordsmotor system skal være en revolusjon for det elektriske båtmarkedet, ifølge Evoy. Med plug & play, skal den være lett å installere. Den kraftige motoren kan monteres på alle slags nye båter, eller den kan ettermonteres i båter fra 20 til 50 fot.
Det robuste 800-voltssystemet tilbyr opptil 800 hk og skal være i topp- og verdensledende innen rekkevidde og hastighet. Goldfishen kan gjøre rundt 30 nm i 40 knop under optimale forhold, og det er med bare to batterier.
«Teamet vårt jobber kontinuerlig med å forbedre systemene våre, slik at de blir tryggest og sterkest mulig. Vårt mål er å forbli pioneren og innovatør innen elektriske høyeffekts båtsystemer. Generasjon 2 av Hurricane innenbordsløsning illustrerer vår kurs mot nullutslipps båtliv. Vi er veldig glade for at vi fikk muligheten til å gjennomføre vår første installasjon på en Goldfish X9. Jeg har drømt om å legge hendene på en Goldfish i mer enn 20 år, og med fremdrift fra Evoy er det enda mer magisk enn jeg kunne ha forestilt meg». forteller Leif A. Stavøstrand,.
I tillegg til forbedrede tekniske spesifikasjoner, har neste generasjon av Hurricane Electric innenbordsmotor blitt re-designet for ytterligere å redusere vekten og bruken, noe som gjør den mer kompakt og lettere å installere. Det komplette 400 hk-systemet (kontinuerlig fart) med 126 kWh veier nå ca. 1100 kg, 500 kg mindre enn første generasjon, omtrent det samme som en tilsvarende kraftig diesel med full drivstofftank.

Neste generasjon er allerede tilgjengelig i markedet og blir spennende å følge med videre.