Nye E-TEC G2 150 hk, imponer i de fleste turtall. Generasjon 2 har den samme sportslige design og tilfredsstiller de nye strenge grenseverdier for eksosutslipp som gjelder fra 2017.
Evinrude har oppgradert E-tec-serien G2, med 150, 175 og 200 hk. De satser på lavere hk, som 150 hestekrefteren, hvor det er et større markedsvolum. De hadde sin Eurpoalansering for presse og forhandlere i Italia og kunne presentere mye nytt på totakter fronten.
På tomgang i den Italienske innsjøen Lago Maggiore, sitter motoren på en RS utgave av Nordkapps Enduro 605. 150 hk’en er så stillegående at du nesten ikke hører at den er startet. Vi skal prøvekjøre motoren på båten som ble kåret til European Powerboat of the year 2014, for dens kjøreegenskaper og skrog. RS utgaven fra Nordkapp er en nyhet som er en røffere versjon av Enduro 605. Sammen er motor og båt et lekent og sportslig par, som faller i god smak.
I denne båten kan du godt merke totakterens egenskaper. Du har en aks, som ingen vanlige 4-taktere klarer, og du er i plan på 1-2-3, selv om båten er tungt lastet. Du behøver ikke tenke på å trimme motoren for det gjør den automatisk, med det nye i-trim systemet. Du trenger bare følge instrumentpanelet og se hva i-trimmen legger seg på i %, og vite at nå kjører du mest driftsøkonomisk i henhold til fart. Du kan selvsagt overstyre å trimme den selv, men det skal være en perfekt balanse fra Evinrude.
Når alle de andre satset på firetakter tok Amerikanske BRP seg et steg tilbake. -Vi må komme med noe helt nytt og vi skal klare det med totakter, bare vær litt tålmodig, sa de til forhandlere og kunder. I dag kan de stolt presentere høy ytelse, design og ren teknologi.
Motoren har 30% høyere dreiemoment, som gir en raskere akselerasjon. De mener å ha satt en ny standard når det gjelder drivstofføkonomi, uansett fart. 150 hk’eren, er også verdens første med integrert servostyring i denne størrelsen. Du får det nye I-trim systemet som er standard på alle G2 motorene.
På den nye motoren kan du få midtseksjon som inneholder integrert hydraulisk styring (dps og i-dock), og et ryddigere monteringsfeste uten løse deler. De har også utviklet en egen app, så du kan lese av alle tekniske data fra motoren. Får du problemer kan den også gi feilmelding som ved en skjermdump kan sendes til verksted for en vurdering.
Det kanskje mest oppsiktsvekkende for mange er service- intervallene. Her kommer Evinrude med markedets beste for påhengsmotorer. 5 år eller 500 timer, før man behøver å ta service.
Motoren er på markedet fra 2017, men kan bestiller hos forhandler fra desember.