SARGO 45 fremstår som et råskinn av en styrhusbåt, og fra de første testene som er foretatt i Finland ryktes den å være en ny Finsk suksess

Vi har snakket med den Norske importøren Frode Gamlestøl hos FG Racing, som hadde en «svipptur» til Koppola denne uken for privatvisning med kunder.
Han kan forteller at alle forventingene og mer til ble innfridd. Dette er en drøm av en allværsbåt. Samspillet mellom motor og skrog er tatt til nye høyder i henhold til hva støy angår. Båten har en fantastisk stille gange.
Kjøreegenskaper og førerposisjon
Alle som har en Sargo eller eid en vil kjenne seg igjen. SARGO har beholdt sitt dna, men løftet førermiljøet enda mer. Volumet i båten er imponerende med tanke på at dette er en walkaround båt, og det er plass til tre gode seter i fartsretning i tillegg til fører.
Under test turen var det mye sjø, men selv da gikk den godt i 30 knop, og tok du den ned til 25 var det veldig behagelig. En annen ting som imponerte var stabiliteten når man trimmet baugen godt ned, ingen skjening og du slapp å ratte i fart for å endre kursen tilbake.
En akselerasjon og topphastighet på 37 knop oppfyller det man hadde lovet når båten ble presentert for første gang.

– Dette er en båt man må se, forteller Gamlestøl til Baatsans.no. De som kjenner SARGO 36 vet at det er en stor båt, men den blir liten i forhold til flaggskipet, som er et «skip» ved siden av.
– I hele fartsregisteret er den drivstofføkonomisk.
Innovative løsninger
Båten har mange innovative løsninger som vi gleder oss til å vise kundene. Stor salong oppe i styrhuset, hvor vi alle satt behagelig. Under dekk er det plass til hele 3 gode kabiner, og det er to baderom. Båten har flott pantry og alle hvitevarer man behøver, selv oppvaskmaskin og vaskemaskin er med i inventaret.
Motorrommet er enormt, og har i tillegg til hovedåpning en smart luke ned til motor for vanlig sjekk. Her er også betydelig lagringsrom med plass til sykler og andre sportsaktivitetsutstyr.
Verftet forventer å produsere ca åtte stykker i året av SARGO 45, og den første kommer til Norge sen vår/tidlig sommer.
Gamlestøl mener at mye av grunnen til at dette er en så balansert båt, er at dette er den første Finskbygde allværsbåten som er bygget i riktig størrelse og ikke bare en forlengelse av en tidligere modell. En båt vi gleder oss til å vise frem i det Norske markedet.
I følge den Finske produsenten skal SARGO 45 ha premierevisning på Boot i Dusseldorf, Januar 2023
Vil du vite mer om båten ta kontakt med Importøren FG-Racing her
Teknisk:
Lengde: 14,6 m,
Bredde: 4,25 m,
Vekt: 13 t,
Dieseltank: 1600-2000 L,
Ferskvanntank: 500 L
Motorer: Diesel 2×400 – 2×480. Drev eller IPS
Marsjfart: Opp til 30 knop