Bli med ombord i det Italienske båtmerke Riva, designperlen til 20 millioner norske kroner, som det er solgt 3 stykker av i Norge siden den kom på markedet i 2019.
Miriam Lefdal smiler stort om dagen og det har hun all grunn til å gjøre. Etter at hun overtok «kapteinstolen» i Riva Italia og er salgsassistent i Dreamline har de solgt flere av de mest sofistikerte Italienske båtene på markedet i Norge.
Dreamline Yachts er eksklusiv importør i Norge og Sverige av merkene i Ferretti gruppen; Riva, Ferretti, Pershing, Wally, Itama og Custom Line.
Miriam kan fortelle at de har solgt Ferretti 670, 3 Dolceriva 48, 5 Rivamare 38 og sist, men ikke minst formidlet nyheten – 140 Custom Line til en Norske kunde. Denne kan de selvsagt ikke fortelle så mye mer om.
Yachten var en av 5 verdenspremierer Ferretti gruppen presenterte i Cannes, og den lå ved egen brygge. Var du potensiell kunde ble du fraktet ut i nok en premierebåt, Riva El-Iseo, som er den nye prototypeversjonen av den ikoniske Iseo med fullt elektrisk fremdriftssystem..

God start selv ved pandemi
Ikke en dårlig start for Miriam, som har ansvaret for Charter flåten deres, med blant annet den ærverdige Riva Italia 135, som har en kapasitet på 99 passasjerer. Hun har gått i god skole hos faren, forretningsmann og gründer John Olav Lefdal, fra Nordfjordeid.
Miriam Lefdal er et lyspunkt i en mannsdominert bransje. Hun er alltid like blid og er aldri redd for å ta i et tak. Hun kjører båter som den største selvfølgelighet, og tar deg alltid med på en grundig gjennomgang av båtene hun representerer. Denne gangen var det ombord i Dolceriva 48 i Cannes – en linjelekker Riva til 20 millioner norske kroner.
2022 er et spesielt år for det berømte Riva-merket, da det feires 180 år siden de ble grunnlagt.
Baatsans.no møter Miriam Lefdal på Ferretti standen, hun har det travelt, men tar seg tid til en omvisning.
Dolceriva, som vi ser på i dag, er 48 fot med ren luksus fra innerst til ytterst. Den kommer i 3 versjoner. Du kan velge mellom 1 dobbel lugar og en mannskapslugar, eller to doble lugarer, eller en dobbel med ekstra lagringsrom. Den har alt av utstyr i cockpit, salong og pantry.
Båten er motorisert med 2 x D13 Volvo Penta, 1000 hk med aksling. Båten veier 21 tonn og gjør 40 knop. Med en lengde på 14,92 meter kan Dolceriva 48 kjøres uten kystskipperprøven.
Dolceriva leveres med Gyrostabilisator, og seakeeping. Miriam forteller at det fungere fantastisk bra. Dette får du på nesten alle båtene i dag, helt ned til 30 fot. Det tar ca 86% av all krengning, forteller hun videre.
Sterk økonomi
Ferretti gruppen står sterkere enn noen gang, forteller hun, og de fortsetter sin finansielle vekst. Ferretti gruppen kunne fortelle i Cannes at de har en ordrebok verdt imponerende 1,3 milliarder euro.
Gruppen har et brand for alle som ønsker en båt i øvre prisklasse; Riva, for dem som liker eksklusivitet, Ferretti har de praktiske «bobåtene» og Persing har fokus på fart, foruten Custom Line Yachts.
Vi måtte avslutte da det stadig kimer i mobilen hennes.. og Miriam måtte farte avsted til nok en eksklusiv Ferretti visning og kanskje en ny kjøpelysten nordmann?
Se bildeserien i toppen fra Dolceriva
Teknisk:
Motor: Volvo Penta D13 – 1000 hk
Lendge: 14,92 m
Bredde: 4,26
Dybde: 1,48
Vekt: 21,4 tonn
Drivstofftank: 1800 l
Vanntank: 310 l
Maks fart: 40 knop
Marsjfart 35 knop