Det er ikke hver dag det kommer innbydelse fra det Norske Kongehuset om Gallamiddag på Slottet til Nautic Norway, båtforhandler og importør på Vestlandet.
Daglig leder i Nautic Norway Ørjan Wollertsen fikk først innbydelsen fra den Slovenske President Borut Pahors, i forbindelse med hans Statsbesøk i Norge denne uken. Innbydelsen gikk ut på middag og konsert i de ærverdige lokalene til Gamle Logen i Oslo, for ham og konen Jannike. De takket ja, og dagen etter kom det en telefon fra UD, og påfølgende gallainvitasjon fra Slottet.
Ja, hva får en båtforhandler fra Vestlandet til å bli invitert til Slottet?
Jo det er handel mellom Slovenia og Norge, og deriblant er Nautic Norway blant de største importørene av Seilbåt merket Elan. Dermed ble det naturlig at forretningspartnere blir invitert, deriblant Bergensbedriften.
Norge og Slovenia er på mange måter like, fortalte Presidenten, og er spesielt stolt over naturen deres. Felles interesser som forsking, sport, birøkting og musikk kan nevnes.
Når det kommer til produsenten Wollertsen importerer fra kan han fortelle at Elan har produsert båter i 70 år, men det de fleste Nordmenn kanskje forbinder merke med, er ski. Hopp eller slalåm, og når Ingemar Stenmark vant Ski Cupen i 1970, var det med ski «Made by Elan».
Men Elan lager ikke bare ski, de produserer seilbåter, og har flere serier som de har høstet internasjonal anerkjennelse for. Spesielt for fart, solid håndverk og deres teknologiske innovasjoner.
Elan ble grunnlagt i 1945 i de slovenske Alper, i den nordvestlige delen av det som da var Jugoslavia. Den gang het de, Workers`Ski Cooperative, og i 1949 skilte de ut en divisjon som produserte kajakker og kanoer. Elan var en av de få merkevarene som overlevde borgerkrigen i 1990. I 1970 ble de første seilbåtene fra Elan introdusert, den mest populærere har solgt i mer enn 10 000 eksemplarer.
Elan rekrutterte i 1990 yacht designeren Rob Humphreys, og de ble partnere i 1995. Samarbeidet resulterte i Elan 295 på 31 fot. Deretter fulgte flere prisvinnende seilbåter etter, som Elan 340 og 350.
I dag er det Marko Škrbin, som leder verftet (marine divisjonen), med 75 ansatte i produksjonen. Dette er en viktig arbeidsplass for den lille aplebyen, Begunje na Gorenjskem, hvor de fortsatt holder til. Her bygger de båtene fremdeles for hånd, og alt er innomhus. Dette gir også mange muligheter for kundene å få spesialtilpasset båtene, mer enn hos de serieproduserte båtene. Siste nominasjon ligger nå ute med Elan Impression 45.1, som kan bli European Yacht of the Year 2020.
For Nautic Norway var dette et inspirerende møte på slottet. Wollertsen mener dette gav han en ny giv for å selge flere båter og stolthet over det flotte seilbåtmerket de representerer. Fruen forteller at det hele var som et eventyr, litt så du må klype deg i armen, og en opplevelse du aldri vil glemme.
Og begge var mektig imponert over Kongehuset vårt, for noen flotte representanter de er for Norge. En virkelig inspirerende og lærerik høstuke.