TIPS OSS
  • NYHETER
  • BÅTNYHETER
  • BÅTGUIDE
  • NAVIGASJON
  • SJØVETT
  • BÅTUTSTYR
  • BÅTMESSER
HAVNERTOPP 10 HAVNER
  • Nyheter
  • Båter
  • Navigasjon
  • Sjøvett
  • Båtmesser
  • Havner
  • Topp 10 Havner

NYHETER

  • Forside
  • Navigasjon
  • Båtutstyr
  • Sjøvett
  • Båtmesser

HAVNER

  • Topp 10 Havner
  • Havner på Vestlandet
  • Havner i Rogaland

ANNET

  • Tips oss
  • Annonsere hos oss?

KONTAKT OSS

Mindeveien 16, 5073 Bergen

TELEFON

+48 402 46 012

E-POST

post@baatsans.no

FORSKERE VIL REDUSERE TILSIGET AV PLAST TIL HAVET FRA ASIATISKE LAND

02/04/2019
Frank Kalstad
Sjøvett

Del:

Tweet

Plastforsøpling av havområdene er ett av klodens største miljøproblemer. Nå vil forskere fra SINTEF i stedet prøve å utnytte mulighetene som avfallet gir.

Å fjerne mikroplast fra havet har vist seg å være vanskelig. Den største plastopphopningen vi kjenner til, The Great Pacific Garbage Patch, har fått mye oppmerksomhet de siste årene. Nylig returnerte et havgående fartøy tilhørende det nederlandske prosjektet «Ocean Clean-up» til San Fransisco med ødelagte lenser etter fire måneder til havs, etter forgjeves å ha forsøkt å bringe noe av søppelet til land.

Utilstrekkelig avfallshåndtering i lavinntektsland

– Den beste strategien er å forsøke å forhindre at plast og avfall bringes ut i havet i første omgang, sier sjefforsker Kåre Helge Karstensen i SINTEF.

De største bidragene til forsøplingen skyldes avrenning fra industriområder og avfallsfyllinger til de store elvene, særlig i Asia. Hvis avfallsbehandlingen i disse områdene forbedres, spesielt i lavinntektsland og fremvoksende økonomier, kan fremtidig tilsig reduseres betydelig.

Plast i havet kan omgjøres til ressurs i den sirkulære økonomien

Dette skal forskerne forsøke å gjøre noe med i prosjektet «Ocean Plastic Turned into an Opportunity in Circular Economy» (OPTOCE), som ledes av SINTEF og er finansiert over det norske bistandsprogrammet mot marin forsøpling.

– Norge har tatt en global lederrolle i kampen for rene og sunne hav. Marin forsøpling er en av vår tids største miljøutfordringer, og det er helt avgjørende at vi klarer å redusere tilførselen av plast og annet avfall i havet. Regjeringen har opprettet et eget bistandsprogram mot marin forsøpling, og vi er svært glade for å kunne støtte SINTEFs nye prosjekt. SINTEF har lang erfaring på området, og har den forskningsfaglige og tekniske kompetansen som skal til for å skape nye løsninger, sier utviklingsminister Dag-Inge Ulstein.

– Prosjektet har som mål å demonstrere nye vinn-vinn-løsninger for avfallshåndtering, der ikke-gjenvinnbart plastavfall blir benyttet som energi i lokal, energiintensiv industri. Dette er mest energieffektivt, og i tråd med sirkulær økonomisk tenkning, sier Karstensen.

Andelen av gjenvinnbar plast forventes å være liten.

En slik praksis vil øke behandlingskapasiteten for avfall betydelig, redusere behovet for deponering og forbrenning, redusere bruken av ikkefornybare energikilder og råmaterialer i energiintensive industrier, og dermed også redusere utslippet av klimagasser.

Regionalt samarbeid i Asia

SINTEF har introdusert og demonstrert konseptet i flere asiatiske land de siste 20 årene, blant annet i et tolvårig prosjekt i Kina på farlig avfall. Da dette ble lansert som en mulighet i 2005 ble det møtt med skepsis. I dag er ressursoptimalisering og sirkulær økonomi en hovedstrategi i kinesisk avfallshåndtering.

– Nå ønsker vi å bringe dette opp på et multilateralt nivå for å bidra til økt bevisstgjøring på plastproblematikken og få fortgang i løsninger som kan redusere tilsig, sier Karstensen.

Partnerland er per i dag Kina, India, Thailand, Vietnam og Myanmar, men endelige deltakelse vil avhenge av landenes villighet til å engasjere seg med egne ressurser. Det kan også bli aktuelt å inkludere andre land.

Et regionalt forum skal etableres for å dele erfaringer og kunnskap fortløpende, og forhåpentligvis stimulere til at kostnadseffektive og bærekraftige løsninger blir kopiert andre steder.

– Utfordringene knyttet til plastforurensning er av global karakter og løses mest effektivt ved internasjonal samhandling. Prosjektet vil også bidra til å nå FNs bærekraftmål for 2030, avslutter Karstensen.
Prosjektet vi gå over tre år og har en kostnadsramme på 46 millioner NOK.

Relaterte saker

Ga nytt støttefartøy til Redningsselskapet

20 timer siden
Sjøvett
Fredag ble Redningsselskapets nyeste fartøy, «Inger Johanne», døpt i Svolvær. Giveren hadde en helt spesiell betingelse da han ga båten. Blant fiskeskøyter og til full jubel ble fredag støttefartøyet «Inger…
Read More

STARTSKUDDET GÅR I DOLVIKEN

3 dager siden
Nyheter
Et sikkert vårtegn er når Princess Yachts Norway sammen med Sandven AS, Knop Marine og Bilskadesenteret samles i Dolviken for å vise frem båter, biler og vannscootere. I Pinsessegården har…
Read More

Nordic Boats åpnet flott ny båtbutikk

4 dager siden
Nyheter
Familien Schøll satser videre og ekspandere på Sotra, denne gangen med flunkende ny og topp moderne båtbutikk. I de gamle lokalene til Europris ved Sartor senter på Straume, kunne Helge…
Read More

Gjennoppstår som Sensar Marine Norway

5 dager siden
Båtutstyr, Nyheter
Sensar Marine måtte i begynnelsen av mars erklære selskapet konkurs, men er raskt tilbake og arbeider med større investorer nå, og de er tilnærmet i vanlig drift Båtsans har spurt…
Read More
Se flere nyheter
           

All informasjon som er publisert på dette nettstedet antas å være korrekt, men kan ikke garanteres.

NYTTIGE LINKER

  • Topp 10 Havner
  • Vestkystparken
  • Sjøfartsdir & Skipsregistrene
  • Blåskjellvarsel
  • Den Norsk Los
  • Båt app

KONTAKT OSS

Telefon

+47 402 46 012

E-post

post@baatsans.no

RSS

RSS-feed

FØLG OSS

Facebook

Annonser
Annonsere hos oss?

Utviklet av Mediehuset Bergen | Alle rettigheter © 2020