TIPS OSS
  • NYHETER
  • BÅTNYHETER
  • BÅTGUIDE
  • NAVIGASJON
  • SJØVETT
  • BÅTUTSTYR
  • BÅTMESSER
HAVNERTOPP 10 HAVNER
  • Nyheter
  • Båter
  • Navigasjon
  • Sjøvett
  • Båtmesser
  • Havner
  • Topp 10 Havner

NYHETER

  • Forside
  • Navigasjon
  • Båtutstyr
  • Sjøvett
  • Båtmesser

HAVNER

  • Topp 10 Havner
  • Havner på Vestlandet
  • Havner i Rogaland

ANNET

  • Tips oss
  • Annonsere hos oss?

KONTAKT OSS

Mindeveien 16, 5073 Bergen

TELEFON

+48 402 46 012

E-POST

post@baatsans.no

FORSKERE VIL REDUSERE TILSIGET AV PLAST TIL HAVET FRA ASIATISKE LAND

02/04/2019
Frank Kalstad
Sjøvett

Del:

Tweet

Plastforsøpling av havområdene er ett av klodens største miljøproblemer. Nå vil forskere fra SINTEF i stedet prøve å utnytte mulighetene som avfallet gir.

Å fjerne mikroplast fra havet har vist seg å være vanskelig. Den største plastopphopningen vi kjenner til, The Great Pacific Garbage Patch, har fått mye oppmerksomhet de siste årene. Nylig returnerte et havgående fartøy tilhørende det nederlandske prosjektet «Ocean Clean-up» til San Fransisco med ødelagte lenser etter fire måneder til havs, etter forgjeves å ha forsøkt å bringe noe av søppelet til land.

Utilstrekkelig avfallshåndtering i lavinntektsland

– Den beste strategien er å forsøke å forhindre at plast og avfall bringes ut i havet i første omgang, sier sjefforsker Kåre Helge Karstensen i SINTEF.

De største bidragene til forsøplingen skyldes avrenning fra industriområder og avfallsfyllinger til de store elvene, særlig i Asia. Hvis avfallsbehandlingen i disse områdene forbedres, spesielt i lavinntektsland og fremvoksende økonomier, kan fremtidig tilsig reduseres betydelig.

Plast i havet kan omgjøres til ressurs i den sirkulære økonomien

Dette skal forskerne forsøke å gjøre noe med i prosjektet «Ocean Plastic Turned into an Opportunity in Circular Economy» (OPTOCE), som ledes av SINTEF og er finansiert over det norske bistandsprogrammet mot marin forsøpling.

– Norge har tatt en global lederrolle i kampen for rene og sunne hav. Marin forsøpling er en av vår tids største miljøutfordringer, og det er helt avgjørende at vi klarer å redusere tilførselen av plast og annet avfall i havet. Regjeringen har opprettet et eget bistandsprogram mot marin forsøpling, og vi er svært glade for å kunne støtte SINTEFs nye prosjekt. SINTEF har lang erfaring på området, og har den forskningsfaglige og tekniske kompetansen som skal til for å skape nye løsninger, sier utviklingsminister Dag-Inge Ulstein.

– Prosjektet har som mål å demonstrere nye vinn-vinn-løsninger for avfallshåndtering, der ikke-gjenvinnbart plastavfall blir benyttet som energi i lokal, energiintensiv industri. Dette er mest energieffektivt, og i tråd med sirkulær økonomisk tenkning, sier Karstensen.

Andelen av gjenvinnbar plast forventes å være liten.

En slik praksis vil øke behandlingskapasiteten for avfall betydelig, redusere behovet for deponering og forbrenning, redusere bruken av ikkefornybare energikilder og råmaterialer i energiintensive industrier, og dermed også redusere utslippet av klimagasser.

Regionalt samarbeid i Asia

SINTEF har introdusert og demonstrert konseptet i flere asiatiske land de siste 20 årene, blant annet i et tolvårig prosjekt i Kina på farlig avfall. Da dette ble lansert som en mulighet i 2005 ble det møtt med skepsis. I dag er ressursoptimalisering og sirkulær økonomi en hovedstrategi i kinesisk avfallshåndtering.

– Nå ønsker vi å bringe dette opp på et multilateralt nivå for å bidra til økt bevisstgjøring på plastproblematikken og få fortgang i løsninger som kan redusere tilsig, sier Karstensen.

Partnerland er per i dag Kina, India, Thailand, Vietnam og Myanmar, men endelige deltakelse vil avhenge av landenes villighet til å engasjere seg med egne ressurser. Det kan også bli aktuelt å inkludere andre land.

Et regionalt forum skal etableres for å dele erfaringer og kunnskap fortløpende, og forhåpentligvis stimulere til at kostnadseffektive og bærekraftige løsninger blir kopiert andre steder.

– Utfordringene knyttet til plastforurensning er av global karakter og løses mest effektivt ved internasjonal samhandling. Prosjektet vil også bidra til å nå FNs bærekraftmål for 2030, avslutter Karstensen.
Prosjektet vi gå over tre år og har en kostnadsramme på 46 millioner NOK.

Relaterte saker

NIMBUS gruppen STARTER BÅT PRODUKSJON LOKALT I NORD-AMERIKA

2 dager siden
Nyheter
Nimbus Group AB vil starte lokal båtproduksjon av merket Nimbus i Nord-Amerika. Produksjonen vil finne sted ved EdgeWater Power Boats eksisterende produksjonsanlegg i Edgewater, Florida, som ble inkludert i oppkjøpet…
Read More

Den Svenske båtprodusenten Ryds har begjært seg selv konkurs!

2 dager siden
Nyheter
Mandag 27.november slo den Svenske båtbyggeren Ryds Båter AB seg konkurs, men ifølge konkursforvalteren håper de å finner en ny kjøper innen en måneds tid. Ryds ble grunnlagt på 1960…
Read More

Redningsselskapet hyller givergleden på «Giving Tuesday» 28. november

4 dager siden
Nyheter, Sjøvett
Etter «Black Friday» kommer «Giving Tuesday», som er den internasjonale dagen for giverglede. Redningsselskapet bruker dagen blant annet til å takke deres trofaste givere, som bidrar til at de kan…
Read More

Den nye elbåten som kurerer mytene

6 dager siden
Båttester
Den er splitter ny, helelektrisk med «uendelig» rekkevidde og bygget i Norge. Nå håper Strømsøboat på folkebåt-suksess med deres svar på en helelektrisk hyttebåt. Det tar tid og koster penger…
Read More
Se flere nyheter
           

All informasjon som er publisert på dette nettstedet antas å være korrekt, men kan ikke garanteres.

NYTTIGE LINKER

  • Topp 10 Havner
  • Vestkystparken
  • Sjøfartsdir & Skipsregistrene
  • Blåskjellvarsel
  • Den Norsk Los
  • Båt app

KONTAKT OSS

Telefon

+47 402 46 012

E-post

post@baatsans.no

RSS

RSS-feed

FØLG OSS

Facebook

Annonser
Annonsere hos oss?

Utviklet av Mediehuset Bergen | Alle rettigheter © 2020