At det ble en publikumssuksess for Eriksberg Boatshow i Palmehelgen kan vi trygt slå fast, etter at «båtsugne» svensker gikk mann av huse for å se på båter igjen.
Etter to år uten å kunne gjennomføre båtmessen som var planlagt for første gang da korona brøt ut, kunne endelig Eriksberg Boatshow åpne for besøkende. I historiske verftsomgivelser ble det antydet at det var ca 20 000 besøkende innom i løpet av helgen.
Princess med egen Brygge

Det var trangt om plassen på bryggene, og lang kø for å komme ut på Princess bryggen.
Hele åtte luksus båter fra 55 til 72 fot lå ved bryggen deres
De hadde premierevisning på Y72 i Skandinavia, en yacht til 48 millioner. Alle åtte var kundebåter, som de fikk låne i anledning messen, men hvem som hadde kjøpt Y72 forble en hemmelighet, kunden ønsket å være anonym.
Uansett stod besøkende tålmodig i lang kø for å kunne se luksusbåtene. Mens for andre er båtdrømmen allerede en realitet og båtsommeren skal tilbringes ombord i en ny Princess. (egen presentasjon av båten kommer)
Det var også mange nordmenn som hadde tatt turen, både utstillere og besøkende.
Båtsans snakket med flere som synes det var deilig å endelig være i gang igjen, selv om det i løpet av messen var nesten alle årstider værmessig.
Fredag startet med snø, mens lørdag og søndag var solen fremme og det var vår i luften. Da kjente broderfolket sin besøkstid og «båtsuget» melte seg..
Mange Norske produserte båter var representert.. Her Saga Boats forhandler Carlanders Båtvarv
Flytende Båtmesse
I Sverige har flytende båtmesse konseptet tydelig vist sin rett til å overleve. Alles behov for å kunne se, ta og føle på båtene ble synlig. Ikke minst sitt rette element på sjøen!
En fantastisk «ramme» rundt det gamle verftet som ruver i bybildet
Det gamle verftsområdet ligger på andre siden av Gøteborgselven. Stedet minner om Aker brygge, med kule restauranter og lange promenader langs elven. Bor du på andre side går det hyppig «snabbbåter «som binder bydelene sammen på en enkel måte.
Eriksberg Boatshow ble uten tvil et vinnende konsept, som kommer til å bli videre utviklet. Ambisjonen er store, og de ønsker å bli Skandinavias største. De har markedsført seg godt, og det har vist å gi resultater i antall besøkende.
I den første utgaven savnet vi flere aktører, for selve messen kunne gjerne hatt enda flere utstillere, og de hadde mye ledig plass. En del kan skyldes at også svenske forhandlere sliter litt med tilgang på båter og at etterspørselen er stor. Det er problemer med motorer og annet tilbehør. Med etter denne suksessen av besøkende blir nok dette en båtmesse som blir prioritert i fremtiden
Oppsummert; Flott ramme, tusenvis av besøkende, båtutstyr, havnetips, miljø, seminarer og alt fra luksusbåter til mindre båter. Det blir spennende å følge messens utvikling videre.
Se bildeserie i toppen