Å være båtprodusent, båtimportør eller forhandler medfører mange nautiske mil for å vise frem båtene langs kysten. Nautic Norway runder gjerne Stadt for å bygge merkevaren Fairline.
Ca 180 nautiske mil, en vei, gikk daglig leder Ørjan Wollertsen i Nautic Norway med luksus yachten Fairline Squadron 53. Åtte timer fra Hjellestad utenfor Bergen til Ålesund.
Mars byr på mye vær og Yr appen sjekkes jevnlig. Vi tanker i Måløy, og sjekker vind og bølgehøyde før vi går ut.. Over 13 sekundmeter, og bølge høyde på mellom 1,5 og 3 meter er greit.
Vi går ut og legger båten i 18 knop, som er en fantastisk fin fart i denne bølgehøyden. Båten tar sjøen mykt og behagelig. Speider utover havet og inn på hissige bølger som slår innover stadtlandet. Snøen ligger fremdeles på toppene, men våren er i anmarsj og det er tid for Båtmesser. Denne gang i Ålesund.
Wollertsen er ganske fersk Fairline importør, og vet at i nordvest og midt norge var Fairline en veldig sterk merkevare på 90 tallet. Etter noen år med lite nye Fairline på det Norske markedet, satser importøren sterkt på å bygge opp igjen merke i Norge. Vi ønsker å være godt representert, og vise utvalget Fairline har i dag. Den engelske produsenten har båter fra 33 til over 70 fot, og snart 80 fot.
Hvilken båt i rangen vi har med på messen er ikke alltid det avgjørende for hvilken båt som blir solgt, forteller Wollertsen. – Men det er viktig at kundene ser utvalget og mulighetene, som i Oslo i høst hadde vi med Squadron 53 på Aker Brygge og solgte til kunde en Targa 50, etter de hadde sett på denne.
Som største båt på messen skulle han gjerne sett flere store båter, for det trekker mer kunder. Den båten som har vært mest populær i Norge blant Fairline sine båter er den som het Squadron 58. De kundene som har 58, synes gjerne at 53 blir litt for liten for dem, og at de faller mer for Squadron 68. Wollertsen tror at det blir en båt de kommer til å selge en del av i fremtiden.
Behovet for å kjøpe nytt blir større og større, og det er få nyere bruktbåter på markedet. Det er stor forskjell på en 2010-modell og en 2020-modell, påpeker Wollertsen. Verftene har gjort store endringer, som går på volum, vindu og lys, og bedre flyt i båtene. Mye nytt spennende utstyr, som stabilisatorer, DP for å nevne noe. Han forteller videre at de som handlet båt hos dem i Düsseldorf også bestilt mye nytt utstyr, som vil gi dem enklere båthold og bruk.
Wollertsen ser også fremover, og ser for seg at de kommer til å vokse, og etablere seg i flere byer. De har startet Nautic Service, med to service biler som kan kjører ut der kundens båt er. Flotte fasiliteter med verksted, kraner og service for båtene. I dag forhandler/importerer Nautic Norway båtmerker fra Nimbus, Windy og Elan i tillegg til Fairline. De kan også se tilbake på 20 år i bransjen neste år – 2021.
– Vi har med oss flinke folk innen båtbygging og motor, forteller han. – Dette er svært viktige momenter for at kundene som handler med oss har et så enkelt og godt båthold som mulig.