TIPS OSS
  • NYHETER
  • BÅTNYHETER
  • BÅTGUIDE
  • NAVIGASJON
  • SJØVETT
  • BÅTUTSTYR
  • BÅTMESSER
HAVNERTOPP 10 HAVNER
  • Nyheter
  • Båter
  • Navigasjon
  • Sjøvett
  • Båtmesser
  • Havner
  • Topp 10 Havner

NYHETER

  • Forside
  • Navigasjon
  • Båtutstyr
  • Sjøvett
  • Båtmesser

HAVNER

  • Topp 10 Havner
  • Havner på Vestlandet
  • Havner i Rogaland

ANNET

  • Tips oss
  • Annonsere hos oss?

KONTAKT OSS

Mindeveien 16, 5073 Bergen

TELEFON

+48 402 46 012

E-POST

post@baatsans.no

Gjenbruk av bilbatteri til elbåt!

12/01/2019
Frank Kalstad
Nyheter

Del:

Tweet

Til helgen starter årets siste båtmesse i Paris, og da lanseres Black Swan, den første elektriske båten designet for turister og bedrifter som vil cruise opp og ned på Seinen, et samarbeidsprosjekt mellom Seine Alliance, Renault og Green-Vision
The Black Swan, er en null-utslippsbåt, med kapasitet på opptil 2 – 8 personer for familieutflukter på rundt 2 timer. Båten drives av to elektriske motorer og trenger ingen generator eller forbrenningsmotor i back up. Dermed avgir den ingen avgasser og går helt lydløst.

Seinen er en populær elv for turister og ellers i bybildet, og samarbeidet er ment å redusere bruken av forurensende elveaktivitet. Det er også viktig for byen å være innovativ frem mot sommer-OL i 2024, hvor Paris er vertsby.

Sirkulær økonomi, sikkerhet og komfort ombord
The Black Swan er utstyrt med to helt uavhengige, autonome, og 100% elektriske fremdriftssystemer.

Det gode med dette er at fremdriftssystemene bruker Litium-ion-batterier som er hentet fra Renault sine el- biler. Disse bilbatterier har nådd slutten av sin «første bil-levetid». De installeres i båtens sidebenkseter, 4 batterier i rustfrie stålhus, som er spesielt designet for å sikre trygge, vanntette driftsforhold. Man unngår med dette all energien og råvarene som kreves for å produsere nye batterier.

Skroget, er designet av italienske Tullio Abbate, og har et klassisk «speedbåt» utseende, men her er verken påhengsmotorer eller innenbordsforbrenningsmotor. Å fullade elbåten tar to-tre timer.

Relaterte saker

Ga nytt støttefartøy til Redningsselskapet

20 timer siden
Sjøvett
Fredag ble Redningsselskapets nyeste fartøy, «Inger Johanne», døpt i Svolvær. Giveren hadde en helt spesiell betingelse da han ga båten. Blant fiskeskøyter og til full jubel ble fredag støttefartøyet «Inger…
Read More

STARTSKUDDET GÅR I DOLVIKEN

3 dager siden
Nyheter
Et sikkert vårtegn er når Princess Yachts Norway sammen med Sandven AS, Knop Marine og Bilskadesenteret samles i Dolviken for å vise frem båter, biler og vannscootere. I Pinsessegården har…
Read More

Nordic Boats åpnet flott ny båtbutikk

4 dager siden
Nyheter
Familien Schøll satser videre og ekspandere på Sotra, denne gangen med flunkende ny og topp moderne båtbutikk. I de gamle lokalene til Europris ved Sartor senter på Straume, kunne Helge…
Read More

Gjennoppstår som Sensar Marine Norway

5 dager siden
Båtutstyr, Nyheter
Sensar Marine måtte i begynnelsen av mars erklære selskapet konkurs, men er raskt tilbake og arbeider med større investorer nå, og de er tilnærmet i vanlig drift Båtsans har spurt…
Read More
Se flere nyheter
           

All informasjon som er publisert på dette nettstedet antas å være korrekt, men kan ikke garanteres.

NYTTIGE LINKER

  • Topp 10 Havner
  • Vestkystparken
  • Sjøfartsdir & Skipsregistrene
  • Blåskjellvarsel
  • Den Norsk Los
  • Båt app

KONTAKT OSS

Telefon

+47 402 46 012

E-post

post@baatsans.no

RSS

RSS-feed

FØLG OSS

Facebook

Annonser
Annonsere hos oss?

Utviklet av Mediehuset Bergen | Alle rettigheter © 2020