TIPS OSS
  • NYHETER
  • BÅTNYHETER
  • BÅTGUIDE
  • NAVIGASJON
  • SJØVETT
  • BÅTUTSTYR
  • BÅTMESSER
HAVNERTOPP 10 HAVNER
  • Nyheter
  • Båter
  • Navigasjon
  • Sjøvett
  • Båtmesser
  • Havner
  • Topp 10 Havner

NYHETER

  • Forside
  • Navigasjon
  • Båtutstyr
  • Sjøvett
  • Båtmesser

HAVNER

  • Topp 10 Havner
  • Havner på Vestlandet
  • Havner i Rogaland

ANNET

  • Tips oss
  • Annonsere hos oss?

KONTAKT OSS

Mindeveien 16, 5073 Bergen

TELEFON

+48 402 46 012

E-POST

post@baatsans.no

Gjenbruk av bilbatteri til elbåt!

12/01/2019
Frank Kalstad
Nyheter

Del:

Tweet

Til helgen starter årets siste båtmesse i Paris, og da lanseres Black Swan, den første elektriske båten designet for turister og bedrifter som vil cruise opp og ned på Seinen, et samarbeidsprosjekt mellom Seine Alliance, Renault og Green-Vision
The Black Swan, er en null-utslippsbåt, med kapasitet på opptil 2 – 8 personer for familieutflukter på rundt 2 timer. Båten drives av to elektriske motorer og trenger ingen generator eller forbrenningsmotor i back up. Dermed avgir den ingen avgasser og går helt lydløst.

Seinen er en populær elv for turister og ellers i bybildet, og samarbeidet er ment å redusere bruken av forurensende elveaktivitet. Det er også viktig for byen å være innovativ frem mot sommer-OL i 2024, hvor Paris er vertsby.

Sirkulær økonomi, sikkerhet og komfort ombord
The Black Swan er utstyrt med to helt uavhengige, autonome, og 100% elektriske fremdriftssystemer.

Det gode med dette er at fremdriftssystemene bruker Litium-ion-batterier som er hentet fra Renault sine el- biler. Disse bilbatterier har nådd slutten av sin «første bil-levetid». De installeres i båtens sidebenkseter, 4 batterier i rustfrie stålhus, som er spesielt designet for å sikre trygge, vanntette driftsforhold. Man unngår med dette all energien og råvarene som kreves for å produsere nye batterier.

Skroget, er designet av italienske Tullio Abbate, og har et klassisk «speedbåt» utseende, men her er verken påhengsmotorer eller innenbordsforbrenningsmotor. Å fullade elbåten tar to-tre timer.

Relaterte saker

Fellesaksjon mot ulovleg redskap

2 dager siden
Båtutstyr, Sjøvett
Hummerfisket åpner søndag 1. oktober og det er alltid nokon som «tjuvstartar» fisket og til dømmes sitter teiner med 60 mm åpning. Det er kun lov i perioden 1. oktober…
Read More

Vi unner oss et blikk på Tankoas helt nye superyacht T560 Apache

3 dager siden
Båtnyheter
Italiensk design på sitt beste gjelder for den helt nye modellen som skal bli en del av flåten til det italienske boutique-verftet Tankoa. De har startet byggingen av en 56…
Read More

Verdenspremiere på Nordkapp Coupé 830

4 dager siden
Båtnyheter
Nordkapp presenterer stolt sin nyeste båtmodell i dag, Coupe 830 med sitt skandinavisk design, solide skrog og et styrhus som beskyttelse mot naturkreftene Med sjelen til en ekte eventyrer, inviterer…
Read More

Ripple Boats fikk god mottakelse i Cannes

5 dager siden
Båtnyheter
Ripple Boats melder at over 50 mulige interesserte kjøpere har meldt seg, og selskapet mottok sin første forhåndsbestilling Med rekkevidde-fremmende teknologi fra Pascal Technologies, og et pålitelig og høy-kvalitets produksjonsledd…
Read More
Se flere nyheter
           

All informasjon som er publisert på dette nettstedet antas å være korrekt, men kan ikke garanteres.

NYTTIGE LINKER

  • Topp 10 Havner
  • Vestkystparken
  • Sjøfartsdir & Skipsregistrene
  • Blåskjellvarsel
  • Den Norsk Los
  • Båt app

KONTAKT OSS

Telefon

+47 402 46 012

E-post

post@baatsans.no

RSS

RSS-feed

FØLG OSS

Facebook

Annonser
Annonsere hos oss?

Utviklet av Mediehuset Bergen | Alle rettigheter © 2020