Med det nye flaggskipet tar Grand Banks steget opp i superyacht klassen, GB85 som også blir en real langdistanse cruiser.
Nå presenterer de interiør detaljer og layout for båten, men selvsagt er her stort rom for at kunden skal få tilpasset sine individuelle ønsker.
Tro mot sitt Grand Bank konsept er den lett gjenkjennelig på utsiden, men også innvendig er det i utgangspunktet det «typiske» trawler konseptet. Et par unntak er selve førerposisjonen er flyttet på «taket» og der den vanligvis er kommer pantry.
Grand Banks har vært kjent for sin kvalitet og tidløse design i mer en 65 år, og har levert nærmere 7000 båter gjennom årene. Her ligger mye kunnskap og erfaringer som går inn i det nye flaggskipet.
Her er alt lagt til rette for gjester og mannskap med vekt på både det sosiale og det private.
-Først fokuserte vi på å lage en enestående langdistanse båt, sier direktør Mark Richards. «Med det menes å forstå rytmen og flyten gjennom overfarten på havet. Da er det viktig å ha områder som du kan holde separat for dem som ikke er på vakt. Noen har fokus på og føre båten, mens andre slapper av og noen sover. Denne tilnærmingen preger hvordan designet kommer sammen.”
Det neste fokuset vi har er komforten ombord når man ligger ved anker eller kai. Her sørger Grand Banks for at det ene går ikke på kompromiss for det andre. Dekk er arrangert for utendørs bespisning og underholdning. Komfortable sitte grupper i hovedsalong og akterdekk med 360 graders sikt.
På GB85 har de flybridgen som blir kalt Skylounge, her er førerposisjonen plassert med 4 plasser i fartsretning. På styrbord side kan side- og aktervindu senkes og det er et stort elektrisk soltak som kan åpnes.
Se Video presentasjon
Flere GB85 eiere er egne kapteiner, men det finnes gjerne dem som ønsker mannskap, og da er det tilpasset komfortable kabiner til dem under dekk. Dette kan også byttes inn til flotte soner for barn om ønskelig.
Reders kabin er i plassert midtskips og har det meste man kan tenke seg, selv noe så spesielt som ditt eget piano -keyboard? King-size seng, egen sittegruppe og tilstøtende bad.
Grand Banks sine designer vil arbeide med hver og en kunde for å fin tilpasse deres unike behov.
«Vår tilnærming er å bygge en båt med nydelig interiør som har et tidløst design. Noe som har gitt generasjoner av «redere» stolthet over sitt eierskap til båten, sier Richards. Det er så mange ulike trender i dag blant andre båtprodusenter, som beveger seg vekk fra det estetiske vakre. Jeg sier ikke at de er feil og vi rett. Men vi bygger bare båter til kunder som fremdeles ønsker det klassiske designet med den varme, vakre og naturlige stilen. Samt en ytelse som vil gi deg ende over!»
Hele GB85´s dekk og overflate er bygd i 100% kabonfibre, er vakum infused med vinylester resin. Dette for å sikre den gode kombinasjonen av styrke, vekt, reduksjon og holdbarhet for hver en båt.
«Å kunne kruse i 21 knop i 900-1000 nautiske mil i ekstrem komfort, uten å måtte tanke, var målet for dette designet.
-Vi er ekstremt stolte over teamet som har klart det, og ser frem til å vise verden hva denne utrolige nye yachten er i stand til, oppsummerer Richards
Teknisk:
Lengde 87’ 2” / 26.58 m
Bredde 22’ 2” / 6.75 m
Dybde med IPS 4’ 1” 1.09 m
Vekt 49000 KG
Distanse 1,000 NM i 20 knop
Distanse 3,000 NM i 10 knop
Drivstoff tank 10 000 L
Vann tank 1 400 L
GB85 fremdrift er 2 Volvo Penta IPS 1350s diesel motorer 1000hk hver. Alternativt 2 x 1000hk, 6-sylindret D13s med strake aksler