Sørlandsfirmaet er kjent for å foreta elektrifisering av eksisterende båter, både motor- og seilbåter, samt el snekken GW 601, nå starter familiebedriften Green Waves serieproduksjon av den åpne skjærgårdsjeepen på 21 fot
I 2021 fikk «el-snekken» GW 601 mye medieoppmerksomhet da den er en av de første elbåtene som inngår i båtpoolen til båtdelingsselskapet Kruser. Det var daværende Statsråd Guy Melby som åpnet Norges første elbåthavn for hurtiglading på Aker Brygge.
Elbåt- snekken er en fryd å kjøre, noe vi selv fikk erfare i 2020 da vi besøkte familiebedriften i Gjeving. I idylliske Lyngør gled vi lydløst gjennom sjøen i GW 601 rundt holmer og skjær. Kun stille sildring av krusningene vi laget i blikk stille sjø, en ideell båt for sin type bruk.

Snekken GW 601 har for øvrig gjort det veldig bra for Green Waves, og de estimerer å passere 35 solgte båter i 2022 – men dette avhenger av produksjonskapasitet og råstoff tilgang, forteller de.

GW 630X, en helelektrisk skjærgårdsjeep, er utviklet for nordiske forhold
Far og datter Salamonsen viste oss i 2020 prototypen av GW 630X, som har et mye høyere fartspotensiale enn GW 601. Den er ei heller en snekke, men en ekte skjærgårdsjeep med et sprekt design. Båten er designet av Green Waves.
Skroget er spesialdesignet for elektrisk fremdrift, og bygget i resirkulert aluminium i Norge. Toppfarten er på rundt 15 knop. Båten er selvlensende, men leveres med lensepumpe i tillegg.
Det er installert en 3kW ombordlader som kan sørger for fult batteri til neste dag. I tillegg er den forberedt for hurtiglading.
For oss har det vært viktig å utvikle en elbåt som er et reelt alternativ til en båt med konvensjonell forbrenningsmotor, uten at det skal gå på bekostning av bruksmønster.
Batteripakken blir varmet opp med energi fra batterilader og er designet for å gi optimal energiutnyttelse av batteripakken samt tillate helårsbruk, forteller Oddvar Godø Elgvin som er Markedsansvarlig hos Green Waves
-Vi har lagt opp til gode og spennende løsninger for den ultimate brukeropplevelsen. Dette blir rett og slett en smartbåt. Det første opplaget blir mindre og eksklusivt, en bevisst avgjørelse fra vår side.
Båten blir sjøsatt for prøvekjøring i vår, forteller Green Waves