I anledning 60 års jubileum av Yamahas påhengsmotorer på markedet, utlyste de til konkurranse på internett om å finne Norges eldste påhengsmotor.
Morten Gulliksrud kom over konkurransen og sendte inn bilde av sin nyervervede Yamaha påhengsmotor P-7a, og han vant. Dermed kunne han innkassere premien som er gratis service på påhengsmotoren.
Yamahas aller første påhengsmotor ble kalt P-7, og kom på markedet for 60 år siden. Den ble utviklet med girkasse å kunne veksle mellom bensin og parafin. P-7 var en milepæl og et stort første skritt mot utviklingen av marine produkter.
Utdrag fra konkurranse teksten hos Yamaha;
«Eieren vinner en service av motoren sin, og hvis den ikke fungerer, prøver vi å gjøre den klar for vannet igjen, og kanskje holder den i 60 år til»
Gulliksrud er fornøyd med å ha vunnet, og håper at de får start på den. Selv har han ikke villet skru på den, og ser frem til at et merkeverksted tar hånd om motoren. Han forteller til Båtsans.no, at drivstoff tanken en todelt med et kammer for bensin og et for parafin. I disse miljøtider er vi enig om at hvis han får start på den igjen, blir det kun bensin på tanken.
Gulliksruds store hobby er gamle påhengsmotorer og båter, og han har noen flotte motor eksemplarer på kontoret sitt. Dette var den første Yamaha han kom over etter å ha annonsert etter gamle påhengsmotorer på Finn. Fra før har han fine eksemplarer av Mercury og Evinrude påhengsmotorer. -Jeg liker så godt designet på de gamle motorene fra 50, 60 og 70 tallet, med alt krommet, forteller han.
Yamaha P7 a eksemplaret kjøpte han av et par som hadde handlet hus i Tønsberg, da de ryddet fant de den gamle motoren. Vi vet ikke så mye om motoren, og det kan selvsagt være eldre påhengsmotorer av denne typen i Norge, men av de som registrerte seg til konkurranse var min den eldste, forteller han. Han antar at motoren kan være fra rundt 1964-65.
I følge Gulliksrud er det mange som tar vare på eldre påhengsmotorer i Norge, noen er ivaretatt på sjøfartsmuseum, mens andre er i privat eie.
Selv sliter han med å få vekk det mørke man ser på stammen / nedre del av motoren. Det er størknet olje/fett etter lang tids lagring. Kanskje de klarer å få det vekk når den er på service, hvor P-7én får en total overhaling og forhåpentlig et nytt langt «motorliv» hos Gulliksrud.
Tips gjerne Båtsans.no om du har en gammel påhengsmotor og dens historie.