Under trebåtfestivalen i Risør blir vi ønsket velkommen ombord i den klassiske trebåten på 41 fot, hvor Nina Bexrud Pedersen står til rors.
Blant flere klassiske trebåter og et skikkelig mannsdominert båtmiljø, finner vi denne solstrålen av en dame, med den flotte kapteinshatten på. Den er heldigvis ikke bare til pynt, men et valg hun og mannen Martin Pedersen har tatt. – Når vi er ute med Chablis II er det Nina som er kaptein!
Paret har hatt båten siden 2017, og Nina forteller til Baatsans.no at hun egentlig ikke var så glad i båtliv før de kjøpte båten. Klassikeren med navnet som ikke levner noe tvil om hva som kan smake godt i glasset etter at de er fortøyd vel i havn.
Chablis II, som i dag har hjemmehavn i Sandefjord, er en motorkrysser på 41 fot. Konstruktør var ingen ringere enn den historiske båtbygger og designer Otto Scheen. Båten var bygget i Danmark, ved H.P. Petersens Bådverft, for en entreprenør i Tyskland. I motorrommet står en Mercedes Benz, OM 422a, 13 liters V8 diesel på 330 hk. Med den marsjer de fint i 15 knop og oppnår en toppfart på 22 knop.

Som sagt var ikke Nina vant til båtliv og sjø, mens mannen i huset drømte om båt. Han var glad i båt og sjøvant. For at Nina skulle la seg friste til å tilbringe ferier på sjøen måtte det være i en trygg båt, og det følte hun dette var. Så lærte jeg meg å kjøre for da føler jeg meg trygg på sjøen, hvis det skjer noe kan jeg ta over. Så har det blitt til at jeg kjører alltid, forteller hun videre.
Fra null erfaring til 41 fot er jo litt av et steg å ta? Ja, men det går fint.. båten krenger ikke og er trygg, ler hun. Det er selvsagt mange hensyn å ta når man kjører båt, som blant annet strøm og vind, men stort sett går det greit og vi har ikke hatt noen nevneverdige hendelser hittil.
Til Trebåtfestivalen i Risør må de hvert år, og her treffer de likesinnede og venner. Klubben CMB, som står for Classiske Motorbåter, er de selvsagt medlem. Klubbens damer skal om litt samles på dekk, kledd i hvite kjoler, til «Champagejente» treff. En tradisjon de setter stor pris på, et høydepunkt for oss, forteller Nina. Da har vi barnefri, spiser ost og kjeks, og har litt musserende i glasset. Miljøet i CMB er veldig godt og vi går ofte på turer i lag. Vi har vært på fireukers ferie med nabobåten, forteller hun. Selv om vinteren møtes vi av og til, på middag sammen.
Når de legger ut fra Sandefjord til Risør blir det som en tur, med flere stopp. Vi ligger ofte i Perleporten et par dager før vi kommer hit. Da kommer vi fra Portør før det, og et stopp i Telemarkskanalen hos et vennepar. Da sluset de en sluse, forteller hun, og det er gøy. Det er kjempeflott der oppe.

Når vi kommentere at det er mye arbeid, i forhold til en plastbåt, er hun ikke helt enig. Når du først kommer opp i god standard på båten, så er det ikke så mye mer arbeid, forteller hun. Det som de har gjort etter de overtok båten er å slipe og nate om hele dekket. Pluss at de har lakkert opp en del ting og byttet ut alt det elektriske, forteller hun. Mercedes er overhalt og lakkert i fargen gul.
Båten betegnes som et godt familiemedlem. Helt akter er en kabin og midt er det en koselig salong, med førerposisjon på babordside, som var veldig vanlig tidligere.
Under dekk pantry, baderom og to doble soveplasser. Favorittplassen foruten på dekk er i den koselige salongen, hvor spill og andre hobbyer dyrkes som f. eks. modellbåtbygging.
Båten brukes flittig hver helg fra de sjøsetter til ut i september, da tas den på land og plasseres trygt i en låve for vinterlagring.
Ferien på 4 uker tilbringes ombord, og selv om dieselprisen har vært vel høy i sommer er det verdt det kommentere Nina,
-Det er her sommerferien vår er!