TIPS OSS
  • NYHETER
  • BÅTGUIDE
  • NAVIGASJON
  • SJØVETT
  • BÅTUTSTYR
  • BÅTMESSER
HAVNERTOPP 10 HAVNER
  • Nyheter
  • Båter
  • Navigasjon
  • Sjøvett
  • Båtmesser
  • Havner
  • Topp 10 Havner

NYHETER

  • Forside
  • Navigasjon
  • Båtutstyr
  • Sjøvett
  • Båtmesser

HAVNER

  • Topp 10 Havner
  • Havner på Vestlandet
  • Havner i Rogaland

ANNET

  • Tips oss
  • Annonsere hos oss?

KONTAKT OSS

Mindeveien 16, 5073 Bergen

TELEFON

+48 402 46 012

E-POST

post@baatsans.no

Foto: Produsent

Hurtigruten Svalbard og Marell Boat Sweden i samarbeid om ny sightseeingbåt båt

03/23/2021
Lise Kalstad
Nyheter

Del:

Tweet

Hurtigruten Svalbard fortsetter med innovative løsninger innen reiseliv og denne gangen er det i samarbeid med båtprodusenten Marell Boat Sweden.

-For kundene betyr det en enda bedre, nærere og mer bærekraftig opplevelse i svalbardnaturen.

Avtalen ble skrevet i januar i år, og allerede i løpet av høsten 2021 leverer Marell en ny, avansert sightseeingbåt for testing. M15 Hurtigruten Svalbard skal kunne ta turister med på en opplevelse nærmere naturen, isbreer og dyreliv, uten å forstyrre omgivelsene.

For det er noe helt særegent å se Svalbard fra sjøperspektiv. Hvert år trekker millioner av sjøfugl til arkipelaget, samtidig som også hvalarter, sel og hvalross beiter i det næringsrike Barentshavet. Den sceniske naturen med isbrefronter og fjellformasjoner rammer det hele perfekt inn.

Den nye båten – som starter sine offisielle turer ca 1. mai 2022 – vil være drivstoffgjerrig og energieffektiv, i tillegg til at interiør og designløsninger gir høy komfort for våre gjester.

Det er plass til 12 passasjerer pluss to besetningsmedlemmer, og båten har også et romslig akterdekk som man kan trekke ut på når man skal speide etter dyreliv. I fart sitter passasjerene trygt og bekvemt i doble stoler med sikkerhetsbelte.

Hurtigruten Svalbard har stilt krav til komfort, varme, og lave lydnivåer, og Marell Boat Swedens ingeniører har brukt sin bransjekunnskap og teknologiske kompetanse for å levere på dette.

Fartøyet er 14,5 meter lang, og konstruksjonen møter alle tekniske krav til lav motstand på skroget for minst mulig miljøpåvirkning, samtidig som den er sterk nok for å tåle vekt, sjø og tøffe Arktiske forhold helt ned i minus 20 grader.

Relaterte saker

Urovekkende mange druknet mens båten lå til kai i 2022

2 dager siden
Nyheter, Sjøvett
Sjøfartsdirektoratet la ut sine registrerte tall fra fjoråret, og tallene viser at hele 34 omkomne i forbindelse med fritidsbåtulykker i 2022. Det er åtte flere omkomne enn i 2021. I…
Read More

Ny bryggelysserie skal øke sikkerheten i havna

2 dager siden
Nyheter
års utvikling ligger bak Wee Marines nye bryggelysserie, som har fått navnet No1. Serien er konstruert for å tåle store påkjenninger – og for å redde liv på mørke dager…
Read More

Redningsselskapets TikTok-kanal søker nye talenter

4 dager siden
Nyheter
For tre år siden lyste Redningsselskapet ut Norges første TikTok-jobb. Den gangen gikk jobben til Max Dahl Svendsen og Torkel Westby, som har styrt kanalen med stor suksess. Nå vil…
Read More

Mange vil være med å bygge verdens første skipstunnel

4 dager siden
Nyheter
Over 160 representanter fra totalentreprenører og andre leverandører møtte opp da Kystverket arrangerte leverandørkonferanse på Gardermoen for byggingen av Stad skipstunnel – Oppmøtet, engasjementet og tilbakemeldingene så langt viser at…
Read More
Se flere nyheter
           

All informasjon som er publisert på dette nettstedet antas å være korrekt, men kan ikke garanteres.

NYTTIGE LINKER

  • Topp 10 Havner
  • Vestkystparken
  • Sjøfartsdir & Skipsregistrene
  • Blåskjellvarsel
  • Den Norsk Los
  • Båt app

KONTAKT OSS

Telefon

+47 402 46 012

E-post

post@baatsans.no

RSS

RSS-feed

FØLG OSS

Facebook

Annonser
Annonsere hos oss?

Utviklet av Mediehuset Bergen | Alle rettigheter © 2020