Kruser AS, verdens første elbåtpool, kan nå tilby sine premium medlemmer å være de første til å kjøre en elektrisk skjærgårdsjeep med toppfart på 40 knop. Hydrolift E-22 er tilpasset Evoys elektriske utenbords-motorer og Krusers delingsmodell for fritidsbåter.
De nye Premium-båtene er estimert til å kunne kjøres i en time i 23 knop og mer enn 7 timer i 5 knop og vil være et perfekt alternativ for de som ønsker høyere fart enn Krusers Komfort-båter, melder samarbeidspartnerne i dagens pressemelding.

Kruser forteller at de har hatt suksess med sin satsing på elbåtpool som ble etablert i Oslo og Bærum i 2020. Alle medlemskap ble raskt utsolgt, og selskapet opplevde stor interesse for konseptet og etablerer seg derfor på flere lokasjoner i 2021. Foreløpig er det avklart at det i tillegg til Oslo og Bærum vil stå elbåter i Asker, Moss og Bergen.
Sommerens pilotsesong var vellykket og hele 90% av medlemmene blir med videre. Men Kruser fikk også mange forespørsler om å inkludere en båtmodell som går raskere i sitt tilbud. Etter å ha vært i dialog med mange båtleverandører falt valget på norske Hydrolift.
– Vi opplever Hydrolift som fremoverlente, fremtids- og løsningsorienterte. Og de deler våre tanker om miljøvennlige båtopplevelser. Vi ser derfor frem til å få levert 10 Hydrolift E-22 som er skreddersydd for oss, sier daglig leder av Kruser AS, Christer Ervik.
Hydrolift: Gøy å være en del av et visjonært prosjekt.
Hydrolift E-22 er en brukervennlig og trygg skjærgårdsjeep basert på bestselgeren Hydrolift X-22. De gode sjø- og kjøreegenskaper samt de sosiale sonene som kundene har satt stor pris på er beholdt. Skroget, som er viktig for å gi en best mulig brukeropplevelse og som gir et lavt energi-forbruk, er videreutviklet og effektivisert for å passe til den elektriske drivlinjen og motorkarakteristikken.
Videre har det vært fokus på gode oppbevaringsmuligheter og kjøreegenskaper for å sikre trygg ferdsel og lange dager på sjøen. I tillegg har Hydrolift også tilpasset noe utstyr. Båten er utviklet og blir produsert i Norge.

Bård Eker, CEO i Hydrolift, har stor tro på Krusers delingsmodell:
– Hydrolift er stolte av å støtte Kruser i båtpool-satsingen. Vi tror vi når nye kundesegmenter på denne måten og synes det er spennende å serve nye båtkunder. Elbåtene har kommet for å bli, og vi synes det har vært er en spennende utfordring å lage den første hurtiggående elbåten til massemarkedet.
Båtene får kraftig utenbordsmotor med 100% elektrisk drift tilsvarende 150hk.
Evoy skal levere motorsystemene for Krusers nye elektriske hurtiggående båter. Leveransen fra Evoy er en totalpakke som inkluderer; El-motor, batteri, skjermløsning, hendel og lader. Alt er optimalisert gjennom Evoys styringssystem som også har direkte forbindelse til Evoys sky-løsning med Over-The-Air (OTA).

Det nye utenbordssystemet ‘Gale Force Series’ til Evoy lanseres i 2.kvartal 2021 og det jobbes nå med ferdigstilling og testing. Kruser og deres kunder blir blant de første som får oppleve disse systemene.
– Vi ser virkelig frem til å få vise frem dette systemet som vi har fått en enorm interesse for fra hele verden, forteller Leif A. Stavøstrand (CEO) og Per Arne Meek (CCO) i Evoy AS.
Enova-støtte
Elbåter er fortsatt dyrere enn båter med fossilt drivstoff, så det var av avgjørende betydning at Enova støtter prosjektet med i overkant av 3,4 millioner kroner. Enova er et statlig foretak som som jobber med omstillingen til lavutslippssamfunnet, deriblant utslippsfri teknologi i maritim næring. Ettersom båtene vil inngå i en båtpool, blir brukstiden for hver båt såpass høy at prosjektet kvalifiserte for Enovas støtteordning for elektrifisering av fartøy.
– Satsingen til Kruser kan bli viktig både for å vise at elektriske båter fungerer og for å bygge interesse for delingsløsninger også til sjøs. Leverandørene i prosjektet er dessuten involvert i flere nullutslipps-satsinger for ulike skipstyper, og vi har tro på at kunnskapen og erfaringene de bygger her derfor vil komme til nytte også på andre områder, sier Gunnel Fottland, markedssjef i Enova.
Krusers konsept
Medlemmene får tilgang til båt hele sesongen og det kan reservere båt mellom 07.00 og 23.00 hver dag fra mai til og med september. Det finnes også et rabattert Dagtid-medlemskap som gir muligheten til å reservere båt fra 07.00 til 14.30 hver dag. Medlemskapene gir rett til fri bruk med alle kostnader inkludert, og man betaler ingenting ekstra per gang man bruker båten.
Medlemmene velger mellom båtopplevelser i en komfortabel, godt utstyrt båt (Komfort medlemskap) eller båter som i tillegg har kraftig motor som gir høy fart (Premium medlemskap). Hydrolift E-22 vil inngå i Krusers Premium medlemskap. Uansett medlemskap kan medlemmene booke båt så ofte de vil i sesongen.
——————————————————————————————————-
Om Kruser
Kruser er verdens første båtdelingstjeneste med helelektriske nullutslipp-båter, verken fossilt drivstoff eller miljøskadelig bunnstoff benyttes. Kruser står for drift og alt vedlikehold så medlemmene får et enkelt, bekymringsfritt og miljøvennlig båtliv. Alle medlemmer får et kurs i grunnleggende sikkerhet og innføring i hvordan man bruker båtene (onboarding). Les mer om Kruser og tjenesten på https://kruser.no .
Om Hydrolift AS
Hydrolift AS er en anerkjent norsk båtprodusent og en del av Eker Group – som eies og administreres av den prisbelønte industridesigneren og gründeren Bård Eker. Hydrolift AS leverer premium fritidsbåter fra 22 til 33 fot i tillegg til avanserte hurtiggående modeller for det profesjonelle markedet – alle med høy grad av tilpasning til krevende kunder med høye forventninger. Hydrolift AS utvikler, designer og produserer alle sine modeller i moderne produksjonslokaler i Fredrikstad.
Om Evoy
Evoy designer og produserer helelektriske og nøkkelferdige motorsystemer for nye og brukte hurtiggående båter, hovedsakelig i størrelsen 20 – 50 fot. Med toppmoderne Over-The-Air software kan Evoy gjennomføre sky-basert service og oppgraderinger. Les mer hos www.evoy.no