Båtmann, importør og forhandler Ørjan Wollertsen, hos Nautic Norway viser til at båtinteressen har vart i mange 100 år, og det vil den fortsette å gjøre i mange, mange 100 år til.
-Vi har verdens «feteste» kyst, konstaterer Wollertsen entusiastisk. Selv i litt turbulente tider hvor renten og prisene går opp, har folk fremdeles lyst på båt, og de kjøper båt.
Kalenderen viser april, og vi har solgt for 66 millioner så langt i år, det er helt på linje med de to foregående årene. Salget er fra kontorene Oslo, Stavanger og Bergen.
-Da kan man ikke si at markedet er dårligt? Markedet er veldig godt, men det er annerledes, forteller Wollertsen videre. -Vi opplever at kundene har akkurat like mye lyst på båt nå, som for 2-3 år siden.
– Noen har kanskje ikke råd til å kjøpe akkurat den båten de hadde ønsket seg mest, men kanskje kjøper de en litt rimeligere båt, eller en litt mindre båt enn det de først hadde tenkt, for de skal på sjøen.
Som båtselger er det svært viktig å styre kundene inn på rett båt for dem. Det er dermed noen som går ned i størrelse, mens andre går opp. Det er vår jobb i samarbeid med kunden å finne det perfekte for dem.
Samtidig ser han at det ikke er nå de kan satse på massemarkedet, med båtene de har i sin portefølje av hig end merker som; Windy, Fairline, Nimbus, Paragon, Beneteau og Excess – sistnevnte er nysatsning i 2022, og første kundebåt er allerede kommet til Norge.
Båtinteressen uendret
Verdien av å eie egen båt har ikke endret seg, men økonomien svinger for noen. Vi snakker om så mange faktorer som spiller inn; som endret kjøpekraft, svak eller høy kronekurs, det er alltid noen som tjener veldig mye på det ene eller det andre scenariet.
-Uansett er det en ting vi kan være 100% sikker på, er at prisene går opp! Vi vet at prisene stiger, da vet vi også at bruktprisene vil holde seg. Så går du med tanker om å skaffe deg en båt, er det bare å kjøpe, for det blir ikke billigere om du venter.
En annen ting Wollertsen har på hjerte, det er at når vi har det tøft, og kanskje litt kjipt – ja, da skal man skal gjøre kjekke ting. Det er viktig med balanse i livet. De siste 30 årene har jeg vært vitne til at det er flere som reiser på jordomseiling i dårlige tider, enn i gode. Det viser at folk søker mer de gode opplevelser når tidene er harde.
Markedet forandre seg, og for to år siden var kundene heldig om de fikk båt, mens nå er det snudd, og vi må arbeide mer og lengre for hvert salg vi får, men det er helt ok, synes Wollertsen. Det er gøy å selge båt, prate med kundene og vise dem alle mulighetene som finnes der ute.
Katamaran markedet skutt i været
Wollertsen forteller at i Europa har katamaran markedet eksplodert, og spesielt er de populære utleiebåter. Katamaran er en hybrid mellom seil og motorbåt, du slipper krengning, og du kan sitte inne å styre om du ønsker det. Foruten å seile har den 2 små minimotorer, og ekstremt mye plass. Store kabiner i begge skrogene og svært fellesområde, med 360 graderes utsikt for alle ombord. Mange opplever en mer komfortabel seilopplevelse, spesielt om du er vant til motorbåt og ønsker å prøve ut seil. Katamaranbåtene må bare oppleves, og her får dere utrolig mye båt for pengene.
Stolt Båtselger
Vi som er båtselger kan også være stolt over det vi selger, og spesielt er kysten og landet vårt er en klar favoritt destinasjon for alle seilere. Wollertsen forteller at de som har tatt flere jordomseglinger rangerer Norge helt på topp, og nr. 1 er Lofoten.
Inngangsbilletten til båtlivet behøver heller ikke å være så høy. Det finnes mange fine bruktbåter, og med litt egeninnsats har du og familien din den samme gleden, som de som har en mye større og dyrere båt. De som kjøper en billig og enkel båt, vil etter hvert oppgradere. Det viktige er å komme seg ut på sjøen, avslutter Wollertsen, som gleder seg til en travel messevår, først Stavanger Båtmesse denne helgen, og neste helg Tønsberg Botshow, og så Dra til Sjøs første helgen i mai i Bergen.
Han håper mange kommer innom for å se på mulighetene som finnes på sjøen i dag, om ikke annet slå av en hyggelig båtprat.