Båtmerke ble første gang lansert i Norge på Båtmessen Sjøen for Alle, i september på Aker Brygge, og kommer i 3 ulike størrelser
Frydenbø Marine er Norske forhandler av båtene som kommer i størrelsene 647, 707 og 767. Alle er like brede 2,44 meter. De har samme styrekonsoll, seter i fartsretning, men den minste modellen kan du ikke sitte mot akter, som på de to største modellene.
Vi møter mekaniker og alt mulig mann hos Iron Boats, Magnus Andersson, som tar oss gjennom båtene og ideene bak produktet. Jern Brødrene eller Iron Brothers som de kalles, Lars og Henrik Peterson har vært importør av rib merket Brig i 11 år. De ønsket å skape et eget produkt som tok med seg det beste fra glassfiber og rib.
Resultatet har blitt en spennende kombinasjon av glassfiberskrog på 23 grader, med kraftig fendring rundt båten, som er en del av konstruksjonen i båten. Selve gummilisten som veier 120 kg, har luftkanaler og den gir mindre resonans, og senker senter av graviteten på båten. Et ekstra pluss er at du ikke behøver bekymre deg for å legge til.
Det er den anerkjente Svenske skipsdesigner Åke Mannerfelt har designet skroget, bygget for fart med steglister som går hele veien langs båtens skrog fra baug til akter. Dette gjør at du får mye luft under, forklarer Andersson, og helt nederst er det en liten «vinge» som gjør at båten ligger utrolig bra i sjøen.
Anderson forteller videre at han var ute med båten, og i 50 knop tok han fullt rattutslag uten at båten slapp. NB! Viktig å informere de andre ombord at du gjør det, for ellers mister du en del passasjerer. Uansett forklarer han videre at båten har enorme sjøegenskaper og er en trygg solid båt.
Så langt har båtene, fått kjempebra respons og de er minimalistisk uten for mye stæsj. Dette er gjennomtenkt for å holde produksjonskostnadene nede. Båtene produseres i Polen, og per dags dato går de doble skift for å følge opp etterspørsel.
Båtene leveres i 3 ulike fargekombinasjoner – Helsvart, grå eller hvit.
Baatsans.no var med å test kjøre båten Iron 767 med 300 hk Evinrude, og den var alt den lovet og mer til. Hold deg fast, men i 50 knop og fullt rattutslag viket den ikke en tomme. Den var myk og behagelig i sjøen selv i høy fart. Med «pølsen» fenderlisten rundt hele båten får du litt ribfølelse når du ser den utvendig, men den er dyp i skroget, så du er mer sikret med høyere fribord. Dette er en perfekt «hyttebåt» eller aktivitetsbåt, som er morsom å kjøre.
Frydenbø er i ferd med å bygge opp forhandlernettverk i Norge, og i Vest har Alvøen Marina fått ny forhandlerstatus. Iron levers med Evinrude påhengsmotor på hekken. Absolutt verd en ekstra titt.
Teknisk 767
Lengde: 7,67 m
Bredde: 2,44 m
Vekt: 1250 kg
Sitteplasser: 8
Drivstofftank: 262 l
CE klasse: C
Motoralternativer Utenbords: 200 – 300 HK, (fartspotensiale 40 – 50+ knop)