Ved sammenstøt mellom båt og kajakk er kajakkpadlerne den svake part. Med flere båter, høyere fart, flere uerfarne båtførere og vannscootere er risikoen for sammenstøt stor. Nå «drilles kajakkpadlerne i Stavanger i «full vikeplikt» for alle båter.
– Vi er opptatt av at kajakkpadlerne skal lære seg regelverket til sjøs. Når det gjelder vikeplikt går vi lengre i vår opplæring enn det det Sjøveisreglene fastslår. Vi «driller» våre medlemmer i å utvise vikeplikt for alle båter på sjøen. Vi vil uansett være den svake part i et sammenstøt, og derfor er det viktig både å overholde vikeplikt og være synlige, sier Kalle Eide, daglig leder i Stavanger Kajakklubb.
Eide mener at alle kajakkpadlere selv har et stort ansvar for å vise hensyn til andre båter. Han er kjent med at det er ulike oppfatninger blant kajakkfolket omkring vikeplikt, og at dette gir høyt konfliktnivå på sjøen andre steder i landet.
– Stavanger er en kystby, og det er viktig å bruke muligheten det gir til rekreasjon på sjøen. Det blir stadig mer populært med padling, og stadig flere kajakker å se i skjærgården. Dette stiller ekstra krav til aktsomhet hos både motorbåtførere og kajakkpadlere. Det er viktig at kajakklubbene fokuserer på full vikeplikt, og samhandling med andre farkoster i sin opplæring. Det oppfordrer vi også andre kajakklubber til å gjøre, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i If Skadeforsikring.
De over 1500 medlemmene i Stavanger kajakklubb padler på sjøen, i elver, på vann og i basseng i Rogaland. Klubben kan nå glede seg over nytt sikkerhetsutstyr til klubben. De får 25.000 kr fra If Trygghetsfond til innkjøp av knallgule padlevester. Padlevestene skal brukes i de 100 kajakkene som klubben låner ut gratis.
Trygghetsfondet til If deler hver måned ut kr 50.000 til skadeforebyggende eller skadereduserende tiltak i nærmiljøet. Fra fondet ble etablert i 2005 og frem til og med 2014, har det kommet inn 3.950 søknader om midler. If har delt ut nærmere 6 millioner kroner og støttet 537 lokale tiltak.
Kilde: If Forsikring