Mange landkrabber lurer på – hvorfor kjøper man en båt? Det er en stor investering som krever mye arbeid og tid. Men det båtskeptikerne ikke vet er at du ikke kjøper båt fordi du må, men fordi du ikke vil gå glipp av følelsen du får når du er ute på havet.
Nå går Yamaha Marine tilbake til sine japanske røtter og starter et posisjoneringsprosjekt der opplevelsen er i fokus – og hvordan båten kan sette gullkant på tilværelsen.
Japanske ordet KANDO
Sammen med reklamebyrået Virtue har Yamaha Marine sett på helheten for å tydeliggjøre Yamahas rolle. Mye handler om å vise opplevelsen som Yamaha gir, og som hyller arven fra 1953 da grunnlegger Genichi Kawakami ønsket å skape KANDO. Et japansk ord som står for tilfredshet og spenning og følelsen du får av et produkt av unik verdi, kvalitet og ytelse – som får hjertet til å slå et ekstra slag
I dag kjøper du hovedsakelig en båt for å oppleve alt det hyggelige og morsomme som du kan ha med den. Alle våre produkter og tjenester er designet og produsert av mennesker som virkelig elsker det de gjør, og deres mål er å gi alle våre kunder den best mulige opplevelsen. Selvfølgelig er kvalitet, ytelse og design nøkkelfaktorer for oss, og historisk sett har dette vært grunnen til at mange har valgt oss fremfor våre konkurrenter.
–Nå er det på tide at vi virkelig formidler følelsen av KANDO også i vår kommunikasjon og på alle måtene vi blir sett på, sier Jacob Anderson, markedssjef i Yamaha Motor Scandinavia i en pressemelding.
Skille seg fra konkurrentene
Fokuset vil dermed skifte fra kun å snakke om unike produktegenskaper og hestekrefter, til i stedet å fokusere på følelsene knyttet til båtliv og alt som følger med. Hensikten med det nye posisjoneringsarbeidet er å skille seg fra konkurrentene og gjøre noe nytt. Men også for å styrke båndet til den eksisterende målgruppen samtidig som man når en ny og bredere målgruppe.
Du har ikke båt fordi du må
Båtmotorbransjens kommunikasjon har sett lik ut lenge. I mange år har de stolt på gamle meritter og at kundene kommer tilbake. Vi lager utrolige motorer, men i stedet for å bare snakke om det, vil vi snakke mer følelsesmessig og vise alt som båtlivet har å by på – og der er mulighetene uendelige. For vi vet at det å ha en båt ikke alltid er en dans på roser, og det er akkurat poenget – til tross for all tid og krefter, er det rett og slett verdt det. For du har ikke båt fordi du må, du har det fordi det er verdens beste følelse å være på havet, sier Jacob.