Nå er Moonrakeren fra 1974 snart klar for sjøsetting og kameratene som har gjennomført innvendig makeover på fordumstid’s drømmebåt, mener hun fremdeles vil gjøre seg bemerket i havnen.
Mange, mange, timer har gått med for Ørnulf Paulsen og Per Tore Thorsen, som er sammen om prosjektet. En møbelsnekker og en tekniker har gjenskapt og oppjustert en gammel ”dame”. Etter ca et år er hun igjen klar til å skape mye båtglede for sine nye redere.
Da tilbudet på 1 krone kom var de ikke i tvil om at de ville gå i gang med prosjektet. Båten hadde ligget lenge, og det var mer grønske og fukt innvendig enn på en sommer myr. De skiftet batterier og da begge Perkins motorene startet var de godt fornøyd.
Båten ble slept fra Nordåsen i Bergen, ikke helt uten dramatikk, og ut til Hetlevik på Askøy, som er hjemmehavn.
Nå ca 1200 (eller mer) arbeidstimer senere ser de endelig mot sjøsetting, vel der kan man stille spørsmål, for det er helt klart at her er mye latter og moro på ”jobben”. For å bygge på denne måten og gå i gang med et slik prosjekt må du ha mye humor og ikke minst kunnskap og ferdigheter.
Alle disse tre tingene mangler det ikke på. Jeg lar meg imponere.. Per som er ”tekniker” det vil si, mekaniker og skipselektriker og sikkert mye mer, har sørget for at alt er skiftet på Perkinsene. Slanger, foringer, dieselfiltre, olje kjøler, starter, dynamo, impeller, bunnkraner, alle gjennomføringer, nytt eksosben og mye mye mer..
Alt det elektriske er skiftet, og ikke noe tull.. Alle lys kan dimmes og er selvsagt av typen led. Subwoofer er montert og musikken er klar til å ljome ut av anlegget. ”err det her det e party?”
Ørnulf, som også kan sitt fag, har snekret de smarteste løsninger, her kunne faktisk nye produsenter lært et og annet. Kabinen akter har nå 3 sengeplasser. En dobbeltseng og en ”stikkeske” seng. Den trekkes ut om noen skal bruke den, sammenslått tar den halvparten av plassen, genialt. Begge bad og pantry er oppgradert med nye vasker og alt annet hva man trenger for at livet på sjøen skal være komfortabelt.
Nye vindusruter noen steder, og mye tetning må til, pluss pluss, men er noe bevart fra en svunnen tid? Ja, salongputer og styrhusstoler, i en utrolig flott 70 talls grønnfarge, er omtrent ubrukt i båten. Et fantastisk sjarmerende trekk, som ikke lar deg glemme hvilken båt du er i og fra hvilken epoke, men igjen så utrolig herlig at man bare blir glad..
Tenk å kunne gi liv igjen til en slik yacht, ja det var jo det den engang var og kommer den forbi deg i sommer må du ta en titt..
Fakta:
Moonraker 36 De Luxe ble bygd i England i perioden 1970 til 1980, og det ble produsert ca 400 båter. Tegnet av Lotus grunnlegger Anthony Colin Bruce Chapman. Båten er nærmer 45 fot og prisen var rundt 1,5 millioner ny, som var ganske mye penger den gang. Det finnes en dansk nettside som har mye historiske fakta om båten dersom du ønsker å vite mer. Moonraker.dk